Kundenedturen fortsætter for Danmarks største telekoncern, TDC, der i årets første kvartal igen oplevede en tilbagegang i antallet af kunder.
Det viser det kvartalsregnskab, som TDC netop har offentliggjort.
Ifølge regnskabet har TDC i kvartalet mistet 22.000 tv-kunder, 12.000 bredbåndskunder og 4.000 mobilkunder.
TDC-koncernen oplevede desuden en mindre tilbagegang på 0,9 procent i forhold til samme kvartal sidste, når det gælder selskabets overskud før skat, afskrivning, og renter (EBITDA).
TDC omsætning i kvartalet landede på 5,2 milliarder, hvilket er en svag stigning på 0,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år.
Tilfredsstillende resultat
På trods af kundetilbagegangen betegner TDC Groups koncernchef Pernille Erenbjerg det som et tilfredsstillende resultat.
"Det er et tilfredsstillende resultat, som bekræfter, at vi er på rette vej i vores arbejde med at stabilisere forretningen i 2017. Over en bred kam ser vi forbedring i de finansielle nøgletal," siger hun ifølge en pressemeddelelse.
TDC-chefen hæfter sig blandt andet ved en stigende tilfredshed blandt koncernens kunder.
"Der er flere positive takter i regnskabet, men jeg er især glad for, at vi nu ser tegn på bedring i det ellers meget udfordrende danske marked, kundetilfredsheden stiger, og Get leverer fortsat høje vækstrater i Norge," siger Pernille Erenbjerg.
Roamingregler skaber usikkerhed
Den 15. juni træder EU's nye roamingaftale i kraft. Det betyder, at de såkaldte roamingafgifter forsvinder fra forbrugerne og i stedet pålægges teleudbyderne.
Og det er endnu uvist, hvor stor en økonomisk indvirkning det vil have på TDC i de kommende kvartaler.
"Vi er dog kun et enkelt kvartal inde i året, og nogle af de større udfordringer og usikre faktorer venter i de kommende kvartaler. Det er endnu uvist, hvilken effekt den kommende europæiske roaming-regulering får, ligesom vi også står foran et stort udbud på det offentlige marked, som kan få betydelig effekt på vores indtjening i de kommende år," siger Pernille Erenbjerg.