Artikel top billede

Google skovler milliarder ind på online-annoncer - hvorfor er selskabet så på vej med egen adblocker?

Google skovler milliarder af kroner ind på salg af online-annoncer. Nu er selskabet måske på vej med en adblocker til Google Chrome. Det er der særlige grunde til.

Google er blandt verden mest indbringende selskaber, og en væsentlig del af selskabets store rigdom bygger på annoncekroner, som Google har tjent på fremvisning af annoncer i de browsere, som brugerne anvender til at søge indhold frem via Googles søgemaskine.

Derfor vækker det opsigt, at Google nu ifølge Wall Street Journal kan være på vej med en ny feature til selskabets egen Chrome-browser, som har til formål at blokere for fremvisning af annoncer.

Ifølge avisen vil den kommende adblocker kunne slåes til som standard i både desktop- og mobilversionerne af Chrome.

Blandt de mest udbredte

Chrome er for tiden blandt verdens mest udbredte browsere, og den position vil Google gerne beholde, da Chrome fungerer som indgang til internettets mange funktioner - herunder Googles egen - for milliarder af mennesker verden over.

Ifølge Wall Street Journal er beslutningen om at lancere en Chrome-adblocker mest af alt defensivt og altså ikke udtryk for en ny strategi eller lignende.

For Google kan tydeligt se, at mange brugere er begyndt at anvende andre adblockere i markedet til at blokere for de ofte bimlende og bamlende annoncevisninger, der forfølger dem rundt omkring på internettet.

Ved at lancere sin egen adblocker håber Google at kunne kontrollere annonce-visningerne ved eksempelvis kun at lade enkelte annoncer slippe igennem Chrome-adblockeren eller på anden måde kontrollere visningerne, hvilket i dag er svært på sites, der anvender tredjeparts-adblockere.

Allerede i dag betaler Google selskabet Eyeo - der står bag den mest udbredte adblocker AdBlock Plus - for medlemsskab af ‘Acceptable Ads'-programmet, der gør det muligt for Google at sende annoncer vist på Googles søgemaskiner gennem AdBlock Plus-filteret.

Du kan læse mere om 'Acceptable Ads'-programmet her: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Ifølge avisen arbejder Google angiveligt på at præsentere en Chrome-adblocker inden for nogle få uger.

Adblockeren er desuden led i Googles nye strategi om at forbedre kvaliteten af annoncer på internettet.

Selskabet er således del af den såkaldte ‘Coalition for Better Ads,' der forsøger at udvikle metoder og principper for onlineannoncer, der skal gøre dem mere relevante og mindre forstyrrende for brugerne.

Også Microsoft har indført egen adblocker i den nye Edgebrowser.

Det kan du læse mere om her: Microsoft på vej med indbygget adblocker i Edge-browseren

Læs også:

I kampen mod spam og clickbait: Google fjerner 1,7 milliarder dårlige reklamer fra internettet

EU: Medieselskaber skal have lov til at bruge sniffere til at opdage adblockere

Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren