Apps var det helt store, da iPhone-telefonen fik debut for knap 10 år siden.
Nu kunne smartphone-brugere hente dedikerede applikationer til afvikling på telefonen frem for at skulle fedte med hjemmesider, der dengang i 2007 sjældent var optimerede til mobilbrug.
Dataanalysevirksomheden Sensor Tower har for 2016 opgjort forbruget på betalingsapps i iPhone-butikken, og det udgjorde sidste år i gennemsnit 40 dollar (283 kroner) per amerikanske iPhone-bruger.
Det er en stigning på fem dollar i forhold til 2015.
Læs også: Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind
Pokémon Go-effekten
Den helt store indtjeningskilde i Apples app-butik er spil, som gennemsnitsbrugeren sidste år spenderede 27 ud af de 40 app-dollar på.
Også selvom gennemsnits-iPhone-brugeren i 2016 havde 0,6 færre spil installeret på Apple-telefonen i forhold til 2015.
Sidste års store spil-succes, Pokémon Go, har uden tvivl været med til at hæve gennemsnitsindtjeningen per iPhone-bruger.
Læs også: App Store sætter ny rekord: Pokemon Go en særdeles lukrativ forretning for Apple
Underholdningen vokser
Samtidig er underholdningskategorien også i vækst. Det sker blandt andet efter, at en tjeneste som Netflix er blevet registreret i Apples App Store i slutningen af 2015.
Underholdningskategorien oplevede mellem 2015 og 2016 en vækst på 130 procent, eller et gennemsnitsløft fra en dollar per bruger til 2,3 dollar per bruger sidste år.
Sensor Towers app-undersøgelse er baseret på omkring 132 millioner amerikanske iPhones.
Data stammer fra selskabets egen intelligence-platform og databanken hos forbruger-analysevirksomheden CIRP, skriver Sensor Tower på sin hjemmeside.
Læs også:
Noget stort er under opsejling i Googles Play-butik: Gør klar til at masse-slette apps
Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne