Det var en database-fej, der var skyld i, at alle informationstavler på danske togstationer og de automatiske udkald til togafgange gik ned torsdag morgen.
Det oplyser Banedanmark til Computerworld.
Nedbruddet skete i forbindelse med en større natlig opdatering og ændringer af it-systemer hos Banedanmark, hvorefter en database ikke opførte sig som forventet.
"Databasen begynder at fejle, og det rammer andre systemer," forklarer Banedanmark.
På grund af database-fejlen fik Banedanmarks it-system, Togstatus, ikke de nødvendige oplysninger, hvilket bevirkede, at informationerne ikke røg videre ud til passagerne på de danske perroner.
I samme ombæring blev også app'en Rejseplanen ramt, men den er ligesom informationstavlerne oppe igen.
Styr på situationen
I skrivende stund er Banedanmarks teknikere stadig i gang med at fejlrette på den ramte database.
Banedanmark oplyser, at der er så meget styr på situationen, at passagerne nu igen får toginformationerne på perrontavlerne.
Flere steder i landet foregår højtalerudkald dog stadig manuelt.
Udover informationerne om togafgange har selve togtrafikken ifølge Banedanmark ikke været ramt af nedbruddet i de tidlige morgentimer.
Nedbruddet blev opdaget omkring klokken 05:00, og lidt i klokken 08:00 var informationerne igen tilgængelige for togpassagerne.
Læs også:
Derfor gik Banedanmarks informationstavler i sort i hele landet: Software-opdatering gik galt