Det nye regeringsgrundlag fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance lægger op til en de-regulering af taxilovgivningen.
Men Dansk Folkeparti, der udgør regeringens parlamentariske grundlag, afviser at lægge stemmer til en ny taxilov, hvis den giver Uber lovlig adgang til det danske marked.
"Det kommer ikke til at ske med vores stemmer," siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til Computerworld.
Læs også: Landsretten slår fast: Uber-chauffører bryder loven
Omstridt taxilov
Netop den danske taxilov har været et omstridt emne gennem de seneste år, hvor den amerikanske kørselstjeneste Uber har fundet vej til det danske marked og har udfordret den eksisterende regulering på taxamarkedet.
Det er blot få uger siden, at Landsretten stadfæstede en dom mod en Uber-chauffør, der havde fået en bøde på 6.000 kroner for at have kørt taxakørsel i personbil uden at have de nødvendige tilladelser.
Den nye trafikminister Ole Birk Olesens parti Liberal Alliance har tidligere argumenteret for en legalisering af Uber og i forbindelse med sin tiltrædelse som trafikminister, gjorde har Ole Birk Olesen i en Facebook-opdatering gjort klart, at han ønsker en liberalisering af taxiloven.
Men Kim Christiansen, ser du slet ingen muligheder for et kompromis. Kan vi forestille os en legalisering af Uber, hvis virksomheden bliver underlagt en tilstrækkelig stram regulering?
"Nej. Hør nu her: Jeg har ikke tænkt mig at lave en lovgivning, der rummer hverken Uber eller andre pirat-taxifirmaer. Det handler ikke om, at vi skal stille krav til Uber men om, at de må indordne sig under de regler, der i forvejen er i Danmark. Ønsker de ikke det, så er det en politiopgave," siger han.
Læs også: Anklager Uber for udspekuleret strategi i retten: Satser på spam og forhaling
DF: Ny teknologi kan ikke overflødiggøre lovkrav
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at partierne ønsker "en ophævelse af antalsbegrænsningen på tilladelser til taxikørsel" samt at fjerne "unødige adgangsbarrierer til erhvervet" ved at indføre "teknologineutrale krav til kontrol og forbrugerbeskyttelse".
Eksempelvis har Liberal Alliance tidligere argumenteret for, at Uber gennem sin app har overflødiggjort nogle af de skrappe reguleringer i taxiloven, der blandt andet stiller krav om, at der skal være installeret et traditionelt taxameter i vognene.
Men afskaffelsen af det krav skal regeringen ikke gøre sig forhåbninger om at få gennemført med Dansk Folkepartis stemmer.
"Vi vil gerne se på at ophæve de lov-bestemte begrænsninger på antallet af taxitilladelser og den slags ting, men vi kommer ikke til at fravige vores krav til indretningen af bilerne," siger han.
Kim Christiansen står eksempelvis fast på, at taxiloven skal indeholde krav om, at alle bilerne skal have et taxi-skilt på taget samt taxameter, videokamera og sædefølere i kabinen.
Alt sammen noget som Ubers biler udmærker sig ved ikke at have.
"Men hvis der hen af vejen kommer teknologier, der kan overflødiggøre de krav, så er vi da åbne over for det. Vi er ikke teknologiskræmte, men vi mener bare ikke, at den slags teknologier findes i dag," siger Kim Christiansen.
Læs også:
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede
Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder