"Jeg kan fandeme love dig for, at Black Friday er en succes for Power."
Sådan lyder det fra Powers direktør, Jesper Boysen, efter en lang, men travl, Black Friday-nat.
Power åbnede for sine Black Friday-tilbud klokken 00.00, og man var nervøs hos megabutikken.
"Vi må indrømme, at vi holdt vejret, da vi ramte midnat. Sidste år gik vores hjemmeside ned i en periode, og det ville vi for alt i verden undgå i år. Vi har investeret stort i it, og det virkede, som det skulle," siger Jesper Boysen.
Han tilføjer, at der kun var ventetid ved tjek-ud-portalen, og at det har kostet cirka 96 kunder.
Ifølge den svenske betalingskoncern Dibs Payment Service, der registrerer alle betalinger lige fra Dankort til Paypal, lå salget i den første time af dette års Black Friday næsten 30 procent højere end sidste år.
"Det har været fantastisk indtil nu. Vi har allerede nu slået rekord på onlinesalget med et mangedoblet salg, og så er dagen ikke engang ovre endnu. I vores fysiske butikker ser vi salget være otte-doblet i forhold til en almindelig, god dag," siger Jesper Boysen fra Power.
Læs også: Tag dig i agt for rabatfælder: Undgå at blive rippet på Black
Elgiganten: 300.000 besøgende i løbet af natten
Hos Power-konkurrenten Elgiganten er man også glad efter nattens Black Friday-start.
"Vi har haft en voldsom trafik på elgiganten.dk med over 300.000 besøgende fra klokken 24:00 til klokken 08:00. Vores investeringer og forberedelse med vores it-systemer ser ud til at have båret frugt," siger Peder Stedal, direktør i Elgiganten.
Elgigantens hjemmeside gik midlertidigt ned sidste år og havde lange responstider.
En grundig forberedelse og et hav af stresstests forebyggede dog, at der ifølge Elgiganten skete store problemer i år, hvor der ligesom hos Power kun var lidt forsinkelse ved tjek-ud-portalen.
Det har været småting ifølge Elgiganten, og salget har også givet et rekordstort salg i løbet af natten.
"Vi har allerede her til morgen slået sidste års Black Friday-rekord på online-salget. Her klokken 10 er der solgt for mere end 45 mio. kr. alene online på vores hjemmeside. Der var på et tidspunkt, hvor vi solgte fire Playstations i minuttet," siger Peder Stedal til Computerworld.
Elgiganten har desuden solgt 1.400 bærbare computere og 1.800 fladskærme siden klokken slog 12 fredag nat.
En stor del af Black Friday ser også ud til at have rykket online, ifølge FDIH's kommunikationschef, Henrik Theil.
"Dansk onlinehandel ser ud til allerede at være et pænt stykke over sidste år, hvor mange af vores medlemmer fortæller om fordobling og otte-doblinger af deres vanlige salg. Det helt store udsalgsræs ser ud til at være rykket online, hvor man kan sidde og handle hjemme fra stuen," siger Henrik Theil.
"Det er en tabsdag for os"
Men imens alle taler om store salgsrekorder og hundredetusindvis af besøgende, regner hverken Elgiganten eller Power med at tjene særlig mange penge på dagen.
"Vi skaber ikke profit i dag. Vi ser det som en fødselsdagfest, hvor der bruges rigtig mange penge på selve festen. Det er en tabsdag målt på indtjening, men det skaber loyalitet, og vi får øget kundernes kendskab til os, og kunderne er jo derude alligevel," siger Jesper Boysen.
Det samme siger Elgiganten. Der har været køer med flere hundrede mennesker foran gigantens butikker, men det er mest til fordel for forbrugerne, mener Peder Stedal.
"Det er ingen hemmelighed, at det er en kundedag. Det er ikke den dag, hvor vi som forretning tjener mange penge ind. Det har de seneste tre-fire år udviklet sig til at blive en kæmpe salgsdag, og kunderne vil jo have det," tilføjer Peder Stedal.
Begge kæder beretter, at der har været god ro og orden, da de fysiske butikker åbnede klokken 07.00.
Flere mindre butikker og mærker er kritiske over for dagen, som kaldes en usympatisk dag, hvor de store selskaber tryner de små.
Læs også:
Køb dig glad i dag: Forbrug er motoren under al fremgang - og også din egen lykke
Nye danske data afslører: Her er de mest populære smartphones i Danmark