Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail

Interview: Orango-direktør Klaus Walkusch insisterer på at blive interviewet per mail, da Computerworld beder ham uddybe, hvorfor Orango kort efter hans tiltræden har forlangt betaling for gratis mail. Se mail-interviewet her.

Orango-direktør Klaus Walkusch, kort efter overtagelsen af Orango bliver der sendt mail ud til flere kunder om, at Google er i gang med at slette deres data og aktive Orango-konti, hvis der ikke bliver opgraderet til en betalingskonto hos Google. Hvorfor skriver I det, når Google siger, at ingenting er ændret?

"I de tilfælde, hvor Google har lukket mailkonti, har det været med den begrundelse, at Google kunne se, at den givne mailkonto var leveret sammen med en hjemmeside. Det, mener Google, er det samme som, at der er leveret en Google-mail som en del af en betalingsydelse. Det er imod Googles ToS (Terms of Service, red). Med denne begrundelse har Google spærret en række konti."

"For at hjælpe kunderne har vi efter 10 dages daglig kommunikation med Google fået genåbnet de spærrede e-mailkonti med den betingelse, at alle konti licenseres eller suspenderes indenfor 30 dage. Det har således været den eneste mulighed vi havde for at hjælpe de kunder, som var lukket og sikre andre kunder, at de ikke blev lukket," lyder det fra Klaus Walkusch. 

Herefter fremsender han udpluk fra en mailkorrespondance med Google, hvori en medarbejder fra Google for Work Support blandt andet beskriver, at Google Apps-konti i Orango-regi tidligere har været erhvervet fra en uatoriseret reseller, hvilket er i strid med Googles servicevilkår.

Hvorfor tage betaling for gratis services?

Cirka hvor mange kunder har henholdsvis modtaget fakturaen, betalt eller ikke betalt og dermed fået slettet deres Google-konti, som I skriver i jeres mail til kunderne i slutningen af september?

"Vi har opgraderet cirka 30 kunder til licenseret G-Suite, og vi har givet omkring 20 kunder gratis mailløsninger på andre platforme. Cirka fem kunder har valgt at administrere deres G-suite selv. Vi har dermed sikret, at ingen kunder har mistet sine e-mails."

Jeg har talt med Google om sagen, og Orango er ikke Google Cloud-partner. Så hvordan kan Orango kræve betaling hos sine kunder ved at bruge Googles navn?

"De kunder, som har valgt at opgradere, er blevet opgraderet via en Google partner (Standoutmedia, som Klaus Walkusch også ejer, red). Disse kunder ligger således trygt og godt med korrekt licenserede mailkonti - uden risiko for, at Google med henvisning til ToS lukker deres konto igen. Derudover er det jo fuldt muligt for enhver at opgradere en Google mailkonto til betalingskonto."

Google har selv en hjemmeside, hvor selskabet beskriver, at kunder med gratis Google Apps - også kendt som Standard Edition - fra før 6. december 2012 fortsat kan benytte servicen gratis. Hvorfor skabe frygt hos Orangos ældre kunder om, at de kan miste data?

"Vi anfægter ikke Googles generelle licens-/gratis politik, men konstaterer blot, at kunder, som har fået deres gratis mailløsning via Google, er i risiko for at få deres mailkonto suspenderet, hvis Google skønner at deres konto bryder med Googles ToS."

Google har også en side, hvor selskabet beskriver, hvordan man kan nedgradere sin G Suite Basic (tidligere Google Apps for Business), hvis man har forsøgt sig med prøveperioden. Ville det ikke være mere relevant at fortælle kunderne om den løsning frem for at skabe frygt for at miste data og derefter sende dem en faktura?

"Vores aftale med Google er, at de berørte konti skal opgraderes eller suspenderes. Vi kan tage ansvar for, at de opgraderede konti lever op til de konditioner, som Google har givet os for at åbne de suspenderede konti."

"Det er derfor ikke en mulighed for os at nedgradere kundens konto igen og samtidigt tage ansvar overfor kunden. Hvis Google anser, at deres konto er i brud med Googles ToS, vil den blive suspenderet uanset hvad."

Har Orango-kunderne selv administrationsrettigheder over deres egne mail-konti, så de selv kan bestemme, hvor de vil have en mailservice?

"Det er meget forskelligt. Men alle kunder, som ønsker dette, kan naturligvis selv bestemme, hvor de vil have deres e-mails."

Læs også:

Danske webbureau truer kunder: Betal for jeres gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails.

Dansk webbureau efter trusler til kunderne om sletning af mails: Vi gør det for at beskytte kunderne

Orango: Google har ændret praksis
Du har jo personligt kort forinden de udsendte advarselsmails i spetember også kontaktet Computerworld og opfordret os til at skrive, at Google ændrer sine betingelser, så kunderne risikerer at få slettet data, hvis de ikke betaler. Vi kunne ikke finde solid dokumentation for denne påstand. Og Google afviser fremgangsmåden. Hvorfor skrev du så det til Computerworld?

"Det er muligt, at Google ikke har ændret på det, de skriver om deres betingelser, men de har ændret praksis, hvilket har skabt en ny situation for kunder som initialt har modtaget deres gratis Google mailkonto som en del af en betalingsydelse - eksempelvis købt en hjemmeside hos et webbureau."

"Jeg havde håbet på, at Computerworld havde skrevet en bredere artikel om de risici, som findes, hvis man som almindelig kunde på et tidspunkt har fået leveret en gratis Google mailløsning sammen med en hjemmeside. Dette anser Google efter det til os oplyste som et brud på TOS, hvilket gør, at kontoen er i risiko for at blive suspenderet."

"Jeg er også af den opfattelse, at ethvert seriøst webbureau bør gennemgå deres kunders licenssituation og sikre, at deres kunders e-mail løsninger ikke er i risiko for at bryde med Googles ToS."

Nu sidder du jo også som direktør i Standoutmedia, som rent faktisk er Google Cloud Partner. Har de omkring 3.000 Standoutmedia-kunder også modtaget disse mails om, at deres gratis Google-service forsvinder, hvis de ikke betaler?

"Så mange kunder har vi slet ikke på den løsning. Dem, vi har, havde deres Google mailløsning, før de blev kunder hos os. Vi har gennemgået samtlige kunder, som var i risiko for at bryde Googles TOS. Det anbefaler jeg, at alle bureauer at gøre med deres kunder."

Jeg har også set eksempler på, at din kone og bestyrelsesformand i både Orango og i Orango-ejeren Pixlab uden brug af sit Walkusch-efternavn forsøger at hente kunder til Standoutmedia. Er I i gang med at tømme Orango-selskabet for kunder og hente dem til Standoutmedia i stedet?

"Nej. Vi har netop købt selskabet den 30. august 2016 og er naturligvis i fuld gang med at sikre, at alle kunder får så god behandling som muligt. Vi har endnu ikke bestemt os for, hvordan vi vil køre de to bureauer parallelt, men alle kunder kan naturligvis regne med en bedre service end de nogensinde har fået før."

"Da vi nu kan tilbyde kompetencer fra to bureauer er det ikke umuligt, at visse kunder har syntes at passe bedre at flytte over til Standoutmedia. Orango vil dog forsætte som selvstændigt selskab mange år frem, og vi forventer at vi har gjort et godt køb," runder Klaus Walkusch af.

Læs også:

Danske webbureau truer kunder: Betal for jeres gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails.

Dansk webbureau efter trusler til kunderne om sletning af mails: Vi gør det for at beskytte kunderne

Dansk webbureau havnet i shitstorm på Facebook: "Vi føler os lidt magtesløse, for vi jo ikke kan styre, hvad folk skriver på nettet"

Overblik: Mere end tusind danske website-kunder i klemme i hosting-sag




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere