Østre Landsret stadfæster den dom, der i sommer faldt i Københavns Byret, hvor seks Uber-chauffører blev idømt bøder på mellem 2.000 kroner og 6.000 for pirat-kørsel.
Det skete da landsretten fredag idømte en af Uber-chaufføerne en bøde på 6.000 kroner for at have kørt taxakørsel i personbil uden at have de nødvendige tilladelser.
Dommen er et hårdt slag for Uber, da den dermed slår fast, at tjenestens chauffører bryder loven, når de samler passagerer op.
Ikke samkørsel
Uber har argumenteret for, at tjenestens chauffører ikke udfører ulovlig taxakørsel, men lovlig samkørsel.
Samkørsel defineres dog som regel ved, at chaufførerne ikke må tjene på sin kørsel og samtidig selv skal have et kørselsbehov.
Læs også: Uber-chauffører dømt for piratkørsel
Men det har Østre Landsret vurderet ikke er tilfældet i den aktuelle sag.
Det fremgår af sagens domsresume. Her fremhæves det, at der i dommen er lagt vægt på, at chaufføreren og passagererne ikke har nogen anden tilknytning til hinanden end at de begge er brugere af Ubers app.
Samtidig har retten lagt vægt på, at betalingen for kørslerne overstiger de udgifter til eksempelvis benzin og olie, der er forbundet med kørslen.
Læs også: Uanset hvad retten kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder
I en kommentar til nyhedsbureauet Ritzau oplyser Ubers talsmand Oliver Carra, at selskabet er skuffet over dommen og, at den dømte chauffør overvejer at anke sagen.
"Vores opfattelse er, at chaufføren overvejer at anke sagen, som han har ret til. Vi støtter ham i hans beslutning, uanset hvad han vælger at gøre - og vi støtter generelt chauffører i Danmark," oplyser Oliver Carra til Ritzau.
To år lang strid
Uber blev lanceret i Danmark i november 2014, og allerede få timer efter lanceringen blev tjenesten politianmeldt af Trafikstyrelsen for brud på taxiloven, og i maj 2015 blev der rejst sigtelse mod tjenesten.
Den aktuelle sag drejer sig dog kun om spørgsmålet om, hvorvidt tjenestens chauffører bryder loven, og ikke hvorvidt tjenesten i sig selv er ulovlig.
Det er et spørgsmål, som der blandt andet skal tages stilling ved EU-Domstolen.
Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag
Anklager Uber for udspekuleret strategi i retten: Satser på spam og forhaling