Det kan ramme Apple hårdt, hvis den nyvalgte amerikanske præsident Donald Trump gør alvor af sine trusler og kaster landet ud i en handelskrig med Kina.
Sådan lyder advarslen i den statsstyrede kinesiske avis Global Times.
På lederplads i avisen bliver der raslet med sablen, og der bliver helt specifikt nævnt, at en handelskrig kan få store konsekvenser for Apple, der ikke blot får produceret sine produkter i Kina, men også sælger dem i stort antal til kinesiske forbrugere.
Trump vil indføre told
I valgkampen har Donald Trump lovet, at han vil sikre, at virksomheder som Apple i fremtiden producerer "deres skide computere og ting" i USA.
Helt konkret har Donald Trump i valgkampen stillet de amerikanske vælgere i udsigt, at han vil pålægge produkter, der er produceret i Kina, en import-told på 45 procent.
Men ifølge Global Times vil Kina straks gengælde det amerikanske tiltag, hvis det bliver indført. En gengældelse der vil ramme Apple, amerikanske bilproducenter samt den amerikanske flyproducent Boeing:
"Et parti af Boeing-ordrer vil blive annulleret og erstattet med Airbus-ordrer. Samtidig vil det amerikanske bil-salg og iPhone-salg i Kina lide et tilbageslag," skriver den statsstyrede avis.
Til sidst i lederen bliver det desuden konkluderet:
"Hvis Trump ødelægger kinesisk-amerikansk handel vil en række amerikanske industrier blive ramt, og den nye præsident vil blive fordømt for sine dumdristige, ignorante og inkompentente handlinger."
Den engelske avis The Guardian påpeger desuden, at en talsperson for den kinesiske udenrigsminister, Lu Kang, er kommet med et lignende budskab. Dog i mere diplomatiske vendinger.
"Jeg tror, at enhver amerikansk politiker, der har sit folks interesser som første prioritet, vil indføre en politik, der er gunstig for den kinesiske og amerikanske samhandel," lød meldingen fra udenrigsministeren.
Læs også: Apple taber varemærkesag i Kina: Nu kan lædertasker sælges som en 'iPhone'
Et af Apples største marked
Kina er i dag et af Apples største markeder. Det er blot få år siden, at iPhonen første gang blev introduceret i Kina, og efterspørgslen var i starten så voldsom, at det så ud til, at Kina var på vej til at overhale USA som Apple største marked.
I det seneste år har Apple dog oplevet en faldende efterspørgsel i Kina, men i forbindelse med det seneste kvartalsregnskab havde Apples administrerende direktør Tim Cook dog fortsat et optimistisk syn på det kinesiske marked.
"Vi er stadigvæk meget optimistiske omkring det kinesiske marked, hvor vi fortsætter med at se en stor voksende middelklasse," sagde han.
Læs også:
Spritnyt regnskab fra Apple: Her er seks væsentlige oplysninger om selskabets tilstand
Her er ni gigantiske it-virksomheder fra Kina, som de færreste danskere har hørt om