Stofa er ikke enig i den kritik, antenneforeningen Glenten kommer med i forbindelse med, at en aftale mellem Glenten og Stofa udløber til nytår.
Herefter vil omkring 8.500 internetkunder ikke længere få leveret internet fra Stofa, men kan så i stedet vælge at benytte sig af Glentens internetprodukt.
"Vi føler, at Stofa sætter den ene tekniske og juridiske forhindring op efter den anden, så vi ikke rigtig kan komme videre," forklarede Glentens direktør, Lars J. Knudsen, tidligere i dag til Computerworld:
Den udlægning af sagen kan Jesper Kjelgaard, der er salgsdirektør for storkunder i Stofa, dog slet ikke nikke genkendende til:
"Grundlæggende ser vi bare helt anderledes på tingene, end Glenten gør. Glenten slår sig meget op på denne her 'overdragelse', men der er jo ikke tale om en overdragelse," siger Jesper Kjelgaard til Computerworld.
Modem og MAC-adresse er én ting - kundeforholdet noget andet
Han uddyber, hvorfor der ikke er tale om en overdragelse, sådan som Stofa ser på sagen:
"Stofa har gennem en samhandelsaftale med Glenten i en årrække haft mulighed for at levere et bredbåndsprodukt til sine medlemmer."
"Det fungerer sådan, at en ekstern part kan sælge sit produkt på nogle vilkår til foreningens medlemmer. At man har et medlemskab i foreningen, er ikke det samme, som at foreningen har kundeforholdet på bredbåndssiden."
"Glenten har opsagt et samarbejde med os og ønsker ikke, at vi længere skal være leverandør, og det er vi selvfølgelig kede af."
"Vi har knap 9.000 kunder i Glenten, som er glade for det forhold, de har hos os. Vi fortæller dem ultimo november, at vi er kede af, at vi er nødt til at opsige dem, men at vi ikke længere har mulighed for at levere til dem."
"Dermed er der ikke tale om en overdragelse. De her kunder har har sagt ja til vores abonnementsvilkår og afgivet deres personlige oplysninger i forhold til, at de er kunder i Stofas forretning."
"Glenten har ikke vist interesse for eller villet tage en dialog om, hvorvidt man vil købe de her aftaler, men har bare en opfattelse af, at vi per 1. januar helt automatisk vil tanke 8.500 kunder over i deres forretning," siger Jesper Kjelgaard til Computerworld.
Læs også: Antenneforening i hård kritik af Stofa: "Tager 8.500 internetkunder som gidsler"
Det er Glentens bestyrelse, der - på vegne af foreningen - har besluttet at opsige aftalen med Stofa. Parterne var oprindeligt uenige om, hvornår kontrakten om internet-leverancen skulle udløbe.
Det førte i 2014 til en voldgiftssag, der afgjorde, at den 1. januar 2017 skulle være skæringsdatoen. Jesper Kjelgaard fra Stofa forklarer, at voldgiftssagen også førte til en afklaring af andre ting:
"Vi har jo været i en voldgiftssag, og der har vi bekræftet, at vores kabelmodem, der står ude hos kunden, samt modemmets MAC-adresse, kan overdrages til kunden. Så vi har bekræftet, at det overleveres til foreningen. Og så efterlader vi det udstyr, der har været i foreningens hovedstation."
Jesper Kjelgaard forklarer, at Glenten så vil vil kunne kontakte foreningens medlemmer og give dem mulighed for at oplyse, hvilket modem og hvilken MAC-adresse, man har, og så kan man så blive kunde hos Glenten.
"Det er ikke første gang, at det her sker i Danmark, og det er sådan vi har gjort det andre steder, når en forening vælger at skifte leverandør. Vi er i telebranchen enige om, om skal ske nemmest for foreningen og foreningens medlemmer," lyder det fra Jesper Kjelgaard.
"Vil ikke tage kunder som gidsler"
Lars J. Knudsen, direktør i Glenten, fremhæver på Computerworld.dk, at der i den første bestemmelse i den telehousing-aftale, Glenten har med Stofa, står følgende:
"Med henblik på at arbejde hen imod en konstruktiv og smidig overdragelse af internetporteføljen den 31. december 2016 har Stofa A/S og Glentevejs Antennelaug indgået nærværende kontrakt om telehousing."
Vi har derfor bedt Stofas Jesper Kjelgaard forholde sig til, om det er "en konstruktiv og smidig overdragelse," der her er tale om?
"Jeg tænker, at der for begge parter er en konflikt, og det er derfor, der har været en voldgiftssag," siger han.
"Det her er desværre igen en fortolkning af, at vi ikke er enige. Kontrakter og ordstillinger kan fortolkes på forskellige måder, og jeg vil ikke gå ind og gøre mig til dommer over, hvad der er rigtigt og forkert."
"Jeg har bare et ønske om at komme ud med budskabet om, at vi faktisk er rigtig kede af, at vi ikke længere skal levere til de her kunder i Odense."
"Jeg vil gerne understrege, at vi som forretning ingen interesse har i at tage vores kunder som gidsler," lyder det fra Jesper Kjelgaard.
Læs også:
Antenneforening i hård kritik af Stofa: "Tager 8.500 internetkunder som gidsler"