Business intelligence, big data, predictive analytics, systems of insights.
Kært barn har mange navne, og data har i en række år været lidt af en darling i mange virksomheder og i it-kredse.
Mulighederne for at spotte både svage punkter i organisationen og gyldne forretningsmuligheder på markedet ved hjælp af data har aldrig været bedre.
Salget kan optimeres, kundeservicen forbedres, produkudviklingen og innovationen styrkes. Alt sammen ved hjælp af data.
Det kræver dog, at dem med flest striber på skuldrene i organisationen også er villige til at træffe beslutninger ud fra de data, de får leveret.
Noget kunne tyde på, at det - fortsat - kniber noget med den del.
Her er problemet
En ny undersøgelse, som KPMG og Forrester Research står bag, indeholder i hvert fald en række tankevækkende resultater.
2.165 respondenter fra 10 lande er med til at dokumentere, at mens forretningslederne i dag godt kan se, at der er muligheder med data og analytics (D&A), så har de stadig ikke fuld tiltro til det, når det kommer til at træffe beslutninger ud fra dataanalyserne.
"Næsten halvdelen af respondenterne melder, at deres C-level-ledere ikke bakker helhjertet op om organisationens data og analytics-strategi. 70 procent af lederne mener, at brugen af data og analytics kan udsætte deres organisationer for risici i forhold til omdømmet," skriver KPMG blandt andet om Forrester-undersøgelsen.
Mangler viden om data-effetkten
Det er ellers ikke fordi, at virksomhederne ikke er i fuld gang med at investere i de nye muligheder for at sikre data-indsigt.
KPMG skriver blandt andet:
"Undersøgelsen viser, at de fleste virksomheder anvender D&A-værktøjer til at analysere de eksisterende kunder (50 procent), finde nye kunder (48 procent) og til at udvikle nye produkter og services (47 procent)."
"Alligevel stoler lederne ikke på, at de håndterer deres D&A-processer effektivt i forhold til at generere det ønskede udbytte, og de mangler nødvendige metrikker til at vurdere effektivitet i disse modeller," skriver KPMG i rapporten.
Undersøgelsen viser også, at under halvdelen af repondenterne har stor tillid til den indsigt, som hentes via data og analytics, når det kommer til områder som risiko og sikkerhed (43 procent) og kundeindsigt (38 procent), og kun 34 procent har tillid til data-indsigten inden for virksomhedsdrift.
Ifølge KPMG er der der ikke noget i vejen med stadig at træffe beslutninger ud fra mavefornemmelser og almindelige forretningsmæssige kompetencer - problemet opstår, når man ikke udnytter de nye muligheder, data giver.
"Der er ingen tvivl om, at subjektive mavefornemmelses-beslutninger styrkes af data-dreven indsigt og gør organisationer i stand til bedre at servicere kunder, effektivisere og håndtere risici," udtaler Bill Nowacki, der er managing director for decision science i KPMG.
"Undersøgelsen indikerer dog, at ledernes tillids-niveau i forhold til indsigten ikke er, hvor den burde være, når man ser på, at disse organisationer har planer om at øge investeringer og udbytte i forhold til data og analytics," tilføjer han.
Læs også:
Opråb til data-folket: Stop med at opsamle alle de data - det er slet ikke det vigtigste nu