Analytikere holder fast i, at wearables bliver det næste store forbrugerprodukt, som alle skal have bundet om håndleddet.
Forbrugerne er bare ikke enige.
I løbet af det seneste kvartal er salget af smartwatches faldet med voldsomme 51,6 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Selvom der er et par naturlige årsager, er det et yderst voldsomt og påfaldende dyk.
Den største grund til faldet i salg er Apple, der først meget sent i det seneste kvartal lancerede et nyt Apple Watch, som potentielle Apple Watch-købere formodentligt gik og ventede på.
Derfor vil det kommende kvartal nok også se pænere ud, men det er tvivlsomt, om et enkelt ur kan opveje et samlet fald i salget på cirka 50 procent.
Google udskudte selv lanceringen af sit Android Wear 2.0-styresystem til starten af næste år, men det er pudsigt, hvordan næsten ingen af de store Android-producenter længere forsøger sig med nye ure.
Hverken LG, Motorola, Huawei eller Sony har lanceret nye Android Wear-ure i år, og Samsung har helt droppet Android Wear og forsøger i stedet - med relativ succes - ure med sit eget Tizen-system. Der udkommer et nyt om et par uger ved navn Gear 3.
De fem største producenter af smartwatches ifølge IDC er:
Fitbit er ikke med på listen, da du ikke kan installere apps på Fitbits trackere, og derfor, i IDC's øjne, ikke er et smartwatch.
Bare ikke godt nok
Tilbage i februar 2015 skrev Computerworld, at Android Wear-ure kun havde solgt 800.000 enheder fordelt på alle producenter i løbet af 2014. Vi lagde allerede dengang op til en debat om, hvorvidt smartwatches var en døgnflue.
Det kan du læse mere om her: Android Wear flopper totalt: Kan vi allerede nu erklære smartwatch-kategorien for død?
Brugerne var uenige, men alle pegede på en række funktioner og forbedringer, urene skulle have, før de kan slå igennem. Blandt andet er det stadig et problem, at urene ofte ikke kan være tændt i mere end en dag af gangen.
Du kan læse om dette her: Derfor er brugerne dybt utilfredse med deres smartwatches.
IDC spåede dengang, at over 22 millioner Apple Watches ville blive solgt i løbet af det 2015, men det reelle tal kom aldrig over 12 millioner, ligesom det generelle smartwatch-marked aldrig så en stigning på 500 procent i 2015, som ellers blev spået.
Det ser dog ud til, at urene har fundet sit eksistensgrundlag i fitness-bølgen. Firmaet med den største vækst er Garmin, og Apple har skiftet marketingsstrategi og sælger sit nye Apple Watch som et fitness-produkt. Også Fitbit sælger godt af sine små fitness-trackere.
Hvis du har et smartwatch, vil vi rigtig gerne høre din begrundelse i kommentarfeltet til at gå med den lille computer på håndleddet.
Læs også: Must have: Kom i sommerform med seks [b]fitness-trackere[/b]