Den danske iværksættervirksomhed Spiri præsenterede tirsdag eftermiddag noget så sjældent som en ny dansk-udviklet bil.
Det skete til den store konference TechBBQ i Operaen i København.
Der er tale om en ultra-kompakt elbil i kulfiber, der skal indgå i et helt nyt delebilskoncept.
Bilen vejer blot 750 kg, og den er udstyret med et batteri på 36,5 kwh, der gør den i stand til køre op mod 320 km på en opladning, hvilket ifølge Spiri gør den dobbelt så energieffektiv som en Tesla Model S.
Stadigvæk kun en prototype
Iværksætterne bag bilen understreger dog, at der endnu blot er tale om en prototype.
Derfor kan der stadigvæk blive foretaget ændringer af udseendet før bilen bliver sendt på gaden. Det skal efter planen ske i 2017.
Bilen skal indgå i Spiris nye delebilskoncept, og derfor er den også konstrueret med henblik på at skulle deles og ikke ejes, som Spiris administrerende direktør Stefan Holm Nielsen formulerede det ved præsentationen tirsdag eftermiddag.
Derfor har bilen ikke noget bagagerum og mange andre af de bekvemmeligheder, der er i en traditionel personbil, er ligeledes udeladt. Der bliver således også kun brugt 700 dele til at producere Spiri-bilen, mens der ifølge Spiri indgår 3.000 dele i Teslas kommende Model 3.
Bygget til bykørsel
Spiri-bilen er skabt til transport i storbyområder, hvor gennemsnitsfarten er lav, og der er mange stop.
Ifølge Spiri er gennemsnitsfarten i København ofte helt nede på 21 km/t, og der er blot 300 meter mellem hver opbremsning.
Det betyder ifølge Spiri, at virksomheden ved at producere sin egen bil, der er skræddersyet til at skulle fungere som delebil i byerne kan reducere omkostninger med 50 procent i forhold til, hvis virksomheden havde anvendt eksempelvis en Nissan Leaf eller en Toyota Prius.
Vil revolutionere by-transport
Stifterne af Spiri har tidligere i et interview med Computerworld fortalt, at de drømmer om at revolutionere transport i byerne.
Det skal ske gennem et nyt koncept, der bedst kan beskrives som en kombination af delebilstjenester som DriveNow på den ene side og en "on demand" transport-app som Uber på den anden side.
Det vil sige, at Spiris elbiler efter planen skal stå til fri afbenyttelse på gade og stræder rundt omkring i byerne, som det eksempelvis i dag kendes fra DriveNows biler.
I modsætning til tjenester som DriveNow, kan du dog som chauffør benytte bilen gratis, hvis du undervejs samler passagerer op, der har bestilt en tur med deres smartphone.
Ifølge Spiri vil en tur fra centrum af København til Københavns Lufthavn komme til at koste passagerne i omegnen af 50 kroner.
Passagerne bestiller - ligesom det er tilfældet med eksempelvis Uber - afhentningen via en smartphone-app.
Læs også: Danske elbils-iværksættere vil samarbejde med DSB: Alle privatbiler skal sparkes ud af København
Og læs om starten på Spiri: Dansk startup på trapperne med ny elbil: "Du har aldrig set en bil, der ligner vores - jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner"