Netværksintegratoren Conscia er en af de helt store successer i den danske it-branchen. Siden etableringen i 2003 og satsningen på netværksteknologi fra Cisco, er det kun gået fremad.
Alene de seneste fire år har Conscia mere end tredoblet sin omsætning, som i 2015 rundede den trekvarte milliard. I samme tidsrum er antallet af medarbejdere steget fra omkring 30 til nu 80 ansatte.
Men mest bemærkelsesværdigt er det, at både indtjening og overskud i samme periode er fulgt med i næsten samme tempo, så selskabet i 2015 kunne aflevere et overskud før skat på næsten 68 millioner kroner til sine ejere i kapitalfonden Axcel.
Det gør Conscia til en sikker vinder af specialkategorien "Netværksintegratorer" i 2016-udgaven af Computerworlds Top 100. Og i det samlede Top 100-resultat er Conscia kun et mulehår fra at sætte sig på den samlede 1. plads.
Læs mere: Dansk it-firma tjener kassen: Har overskud på en million kroner - per ansat
Undervejs har Conscia også udvidet sin forretning med løsninger indenfor sikkerhed og mobility, som er et af de stærkest voksende ben i forretningen. Desuden satser Conscia på at kopiere sin succes i resten af Skandinavien.
Den udvikling har blandt andet kastet en anerkendelse af sig fra Cisco, som i år kårede Conscia som den bedste enterprise-partner i EMEA-regionen.
Ny direktør i Danmark
For kun et halvt år siden hentede Conscia 48-årige Peter Rafn ind som ny chef for den danske del af forretningen. Han kom fra et job som CEO i Caverion og afløste Mogens Bransholm, som nu i stedet fokuserer på at opbygge Conscias forretning udenfor Danmark.
Ifølge Peter Rafn er hans opgave som ny mand på broen at finde en balance mellem ønsket om fortsat vækst og den "entreprenørånd", som hidtil har været den motor, der har drevet Conscia frem til firmaets nuværende position.
"Denne virksomhed er bygget omkring vores konsulenters stærke kompetencer. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden arbejder med at have et fagligt miljø, de gerne vil være i, og hvor de kan løse opgaver for nogle spændende kunder," siger Peter Rafn som svar på spørgsmålet om, hvad hans opgave er som dansk chef i Conscia.
"Vi har haft en meget stor vækst, og vi har i dag en noget anden størrelse, end vi havde for bare få år siden. Nu skal vi lige sunde os lidt, og min opgave er i virkeligheden at holde fast i de dyder og den forretningsmodel, der har bragt os hertil. Men vi skal også arbejde med at skalere vores forretning. Og i det omfang, der er nye kunder, som vi vil være relevante for, vil vi naturligvis meget gerne servicere dem," siger Peter Rafn.
"Det har jo (indtil 2013, red.) været en ejerledet virksomhed, hvor der har siddet nogle mennesker med en stor viden og stærkt drive som har skabt de her ting sammen med vores team. Så vi har brug for en struktur, der hviler i sig selv," siger han.
Conscia er ejet af kapitalfonden Axcel, som for halvandet år siden købte en anden fond - Via Venture Partners - ud af selskabet.
Læs mere her: Kapitalfond bliver hovedaktionær i Conscia - lægger mere end halv milliard kroner for fuld kontrol
Ifølge Peter Rafn er ejerne helt med på, hvad der har skabt firmaets succes.
"Vi er bygget på entrepreneurship, kundefokus og et helt vildt stærkt kompetencefokus. Vi er ekstremt bevidst om, hvad vi kan, og mit klare indtryk er, at Axcel udmærket ved, at Conscia lever af de kompetencer og den viden vores konsulenter har, plus at vi har en meget fokuseret forretningsmodel."
Ny erkendelse hos kunderne
Conscias kunststykke har været at ride med på den rivende udvikling, som er sket indenfor både offentlige og private virksomheders brug af stadig mere avanceret netværksteknologi.
I dag finder man for eksempel Saxo Bank, Danske Bank, Lundbeck, Coloplast, Aarhus Universitet og en række store kommuner på Conscias kundeliste.
"For 10-15 år siden var netværket noget, der understøttede kontorautomatisering. Hvis det ikke virkede, kunne du ikke printe. Der var nogle data, du ikke kunne nå, og du kunne måske ikke sende mail i en periode. Sådan er det ikke længere. For rigtig mange virksomheder er ip-netværket et backbone for produktion eller for at understøtte forretningen. Det er dybest set der, vi er stand til at hjælpe vores kunder," siger han og peger på, at udviklingen også har betydet, at behovet for løsninger indenfor sikkerhed og mobilitet er steget.
"I dag er sikkerhedstruslerne ikke bare gemen, gammeldags hacking. It-kriminalitet er big business, som lægger et helt andet pres på kundernes netværk. Samtidig er netværket meget mere eksponeret, fordi det fylder mere i virksomheden. Og øget brug af mobile enheder giver flere punkter, hvor uønskede gæster kan komme ind."
"Den store erkendelse, som er på vej hos kunderne, er, at der ikke er nogen endegyldig løsning. Der forgår så meget nu - og hele tiden - at det ikke længere giver mening at forsøge at gemme sig bag en firewall. Sikkerhed er en løbende proces, hvor vi skal kunne rådgive kunderne om, hvordan de forholder sig til det konstante pres, der på deres netværk," siger Peter Rafn.
Læs også:
Voldsomt fokus på it-sikkerhed kan være en guldgrube - men langt fra alle hiver gevinsten hjem
Ejere af dansk it-firma deler formue mellem sig - trækker millioner ud