Reportage: "Min indgangsvinkel har altid været fart," fortæller Klaus Nissen, kaldet Motornissen, da jeg besøger ham på værkstedet i et industrikvarter i udkanten af Midtsjællands hovedstad, Roskilde.
"For mig handler det ikke om at være grøn, når jeg bygger el-kørertøjer, men det hænger naturligvis sammen. Jeg bygger som udgangspunkt altid det vildeste kørertøj og tilpasser det, så man også overlever, når man tager en tur. Kørertøjerne starter som reglen med alt for mange kræfter, så jeg må skrue lidt ned hen ad vejen."
Hans fascination af fart er bygget ind i hans gener, og allerede som 12-årig havde han bygges sin første motorcykel - dog med benzin som drivkraft.
Men elteknologien giver ham nogle muligheder, som den traditionelle motor ikke kan leve op til, og derfor valgte den fartgale opfinder at konvertere til strøm tilbage i 2009, hvor han konstruerede sin første motorcykel drevet af el.
Hvordan fik du øjnene op for el?
"En af mine venner er total Georg Gearløs. Sammen med en kammerat byggede han en gammel Nimbus-motorcykel om til el. Efter en tur på den var jeg solgt."
Hvad var forskellen fra traditionelle motorer?
"Har du prøvet at stå på ski?" spørger han.
Jeg nikker bekræftende, og han fortsætter:
"Så har du nok prøvet at være den første på pisten og køre ned i den perfekte sne. Sådan er det at køre elmotorcykel. Ikke bare den første tur, den er garanteret hver gang. Desuden satte jeg en verdensrekord i drag race på den første motorcykel, jeg byggede. Det gav også blod på tanden."
Men der er vel også en fascination af teknologi?
"Selvfølgelig. Når man bygger med el, så kan man fintune, justere, måle og nørde på et helt andet niveau. Desuden er det en nem teknologi. Du skal bare tilføre volt for at få fart i dit kørertøj, eller ampere for at øge momentet," fortæller han.
"Kører du 90 kilometer i timen med 100 volt, så kan du køre 180 kilometer i timen med 200 volt."
Desuden kan man selv programmere den elektronik, som kontrollerer kørertøjets funktioner, tilføjer han.
Du kan se billeder fra "Motornissens" værksted her: Galleri: Her er den danske el-scooter, der skal køre fra en Tesla
Hacker kontrolkortet
"Via styreenhederne, der kan sammenlignes med en for- og en effektforstærker i et stereoanlæg, kan man justere kørertøjets funktioner. Det er total nørderi," fortæller han grinende.
Mange af disse styreenheder er bygget som lukkede systemer, hvilket gør udfordringen større.
"Der er tre muligheder. Enten kan vi bygge dem selv, anvende open source-enheder, ellers må vi hacke eksisterende kort, så vi kan få adgang til den nødvendige software," forklarer han, og peger på et bundkort fra den italienske fabrikant af IC4-tog, der ligger på skrivebordet i værkstedet.
"Kommunikationen med et italiensk kontrolkort kan være lidt besværlig, så i dette tilfælde ville jeg nok finde et andet. Har du et godt batteri og en god motor, men en dårlig kontroller, så bliver du begrænset. Men så kan du bare skifte kontrolleren ud med en anden. Der er ikke kapabilitetsproblemer som med Betamax og VHS."
Er du en nørd?
"Ja, det er jeg vel. Måske en kombination af nørd og fartdjævel. På bundkortet kan vi eksempelvis super-nørde, og el giver en enorm kontrol over tingene, hvilket jeg synes er fantastisk."
Læs også; Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje
Verdens hurtigste ... elscooter
Klaus Nissen har flere fartrekorder på eldrevne kørertøjer, og han er en kendt figur i drag racing-miljøet i Danmark. En bredere offentlig opmærksomhed fik han dog i forbindelse med en rekord, der blev optaget i Guinness Rekordbog.
Motornissen byggede verdens hurtigste invalidescooter, der med 133 kilometer i timen susede ind i rekordbogens spalter.
"Det var egentlig bare en skør ide, der opstod, fordi en af mine bekendte anvendte en invalidescooter. I første omgang skulle vi bare have den til at køre på baghjul, men vi fik den op på 90 kilometer i timen uden det store besvær. Herfra var det oplagt at slå verdensrekorden."
Rekorden er sidenhen blevet overgået, men Klaus Nissen har ikke lagt sig ned af den grund.
"Jeg er overbevist om, at jeg kan få den til at køre rigtig hurtigt. Sidste gang, jeg kørte på den, var den lige så hurtig som en Tesla model S i Insane Mode. På en strækning på 201 meter var tiderne de samme."
Så du kan slå rekorden igen?
"Det er jeg sikker på. Den kan blive meget hurtigere, men det kræver nok en sponsor. Første gang, vi prøvede el-scooteren, kørte den i øvrigt næsten fra en kæmpe chip-tunet BMW. Det var en ret sjov start."
Det kapløb kan du se i videoen herunder.
Opfinder ikke producent
Men der er vel også udfordringer med el?
"Ja. Omkostningerne ved at bygge en elbil er høje, men driftsomkostningerne er til gengæld lavere end eksempelvis benzin. Batterierne slides dog ret voldsomt, når man piner bilerne, som vi gør," siger han, og fortsætter:
"De lukkede systemer, der gør, at vi skal hacke kontrolkortene, er et andet problem. Desuden anvender mange el-fabrikanter den oldgamle serial-port til kontakt mellem kort og computer, hvilket er lidt besværligt. Men vi er inde i et skifte, hvor flere producenter kommer med mere moderne og åbne enheder."
I dag lever Klaus Nissen af at være konsulent på el-projekter, hvor han typisk ansættes fra projekt til projekt.
Hvad er dit næste projekt?
"Lige nu arbejder jeg med elbusser og på en 'bil-cykel'. Den hedder Safe Bike, og den kan vel beskrives som en slags elcykel men med meget plads, så den kan bruges til eksempelvis vareudbringning uden kørekort. Den kan ikke køre superhurtigt, men den er baghjulsstyret, så den er stadig sjov at køre. Jeg har også en ide om et elektrisk skateboard men med mange kræfter, så det kan bruges til at trække ting."
Så du er mere Ole-Opfinder end producent?
"Ja. Jeg er med fra ide-udvikling frem til test og prototype. Produktmodning gider jeg ikke. Det er et andet håndværk, og det har jeg ikke passion for. Jeg kan bedst lide, når der ikke er en facitliste."
Kommer du nogensinde tilbage til benzin?
"Hvis det er hurtigere end el, så måske. Min basale interesse er hastigheden og køreglæden."
Da jeg mødte Klaus Nisse havde han to verdensrekorder, men dagen efter dette interview var han en tur i Sverige, hvor han nappede en tredje på elmotorcykel.