Så har USA set den første, spektakulære fallit inden for et af de hastigst voksende områder i telebranchen, trådløse lokalnet (Wi-Fi) i knudepunkter, også kaldet hotspots.
Selskabet Cometa Networks, som ellers har haft opbakning fra giganter som IBM, Intel og AT&T, ophører onsdag med at drive sine hotspots.
Investorerne vil ikke lege med længere. De ser ingen mulighed for, at de penge, som de skyder i de trådløse netværk, kommer hjem igen.
Cometa blev skabt i slutningen af 2002 og koncentrerede sig udelukkende om at sælge grossist-adgang til sine netværk. Tanken var på den måde at få flere forskellige internetudbydere til at benytte de samme netværk og dermed flere kunder til at betale for hver enkelt investering.
For at være en attraktiv samarbejdspartner havde Cometa brug for 20.000 hotspots i USA, lød selskabets egen vurdering. Men i dag tælles antallet ifølge nyhedstjenesten Cnet i hundreder, og Cometa er blevet overhalet af konkurrenterne, mellem dem Deutsche Telekoms amerikanske mobilselskab. Desuden har flere af dem indgået roaming-aftaler, som gør, at de kan udnytte hinandens netværk.
Ifølge administrerende direktør Kent Hellebust har Cometa en overskudsgivende forretning i Seattle, men det er langt fra nok til at betale de nødvendige investeringer.
Også i Danmark foretager flere selskaber store investeringer i trådløse netværk. Det gælder både etablerede teleselskaber som TDC og opstartsvirksomheder som Hotspot Networks og Redspot.
Flere analytikere mener, at de trådløse bredbåndsnetværk udgør en trussel med næste generation af mobiltelefoni, 3G. Omvendt peger andre analysevirksomheder på, at hotspots kan være den næste it-boble.
- For de fleste brugere, som har trådløst netværk i deres computer, er værdien af et hotspot ikke klar, siger Keith Waryas fra IDC til Cnet oven på Cometa-lukingen.
Han forudser, at rendyrkede hotspot-selskaber ikke har en chance for at overleve. Kun, hvor hotspot supplerer et andet produkt, giver det mening, lyder hans vurdering.