Udenlandske leverandører har længe været i høj kurs, når det gælder outsourcing af it-ydelser, og i februar kunne man i Berlingske læse om TCS' ambitiøse vækstplaner, mens Computerworld i april skrev om, hvordan netop inderne driver outsourcingmarkedet med TCS i spidsen.
Alligevel viste Whitelane-undersøgelsen 2016 (som også lå til grund for Computerworlds artikel), at de indiske sourcing-leverandører har mistet noget af deres momentum.
PA's og Whitelanes undersøgelse er baseret på næsten 1.000 unikke outsourcing-kontrakter samt uddybende svar fra mere end 300 respondenter i hele Norden.
I undersøgelsen fremgår det blandt andet., at hvor tilfredsheden med TCS blandt de danske kunder sidste år lå på 89 procent, er den i år faldet til 78 procent.
Samtidig konkluderer undersøgelsen, at de indiske sourcing-leverandører langt fra er lige så dominerende som tidligere, og at forskellen i tilfredshed blandt leverandørerne er væsentligt mindre end tidligere år.
Generelt lader det til, at markedet dels har stabiliseret sig en anelse i forhold til nogle af de traditionelle leverandører, som har mistet mange og væsentlige kunder, dels bliver forskellen mellem leverandørerne løbende mindre.
De indiske leverandører etablerer sig i stigende grad lokalt med lokale ansatte, de amerikanske er blevet meget bedre til at udnytte deres globale leverancemodeller.
Endelig har nogle af de lokale leverandører formået at finde den rette balance mellem pris, global leverancemodel samt lokal ledelse og forståelse.
It-sourcing stormer fortsat frem - fokus er på omkostninger og bedre adgang til ressourcer
Til trods for de nye tider for de indiske leverandører, stormer outsourcing frem som aldrig før.
Hele 46 procent af respondenterne oplyser således, at de forventer at øge outsourcing af deres it-services i fremtiden, mens kun otte procent ikke forventer det.
I Danmark gælder det henholdsvis 47 procent og 15 procent.
På nordisk plan angiver hele 67 procent af de adspurgte, at årsagen for outsourcing primært skyldes et ønske om at sænke omkostningerne, men i særdeleshed også en ambition om at få mere fleksibel og bedre adgang til de bedste resourcer og kompetencer (62 procent).
Endelig handler det for 57 procent af de adspurgte om et øget fokus på kerneforretningen.
I Danmark er det faktisk hele 72 procent af respondenterne, som angiver, at det skyldes ønsket adgang til de bedste kompetencer i en skalerbar og fleksibel model.
Jeg tror på, at danske - og nordiske - virksomheders stadigt stigende behov for outsourcing af deres it-services ikke mindst skyldes et voksende behov for skalerbarhed og fleksibilitet.
Og det kombineret med manglen på lokale kompetencer på kerneområder gør, at flere ser mod eksterne leverandører, når det handler om at få leveret it-services.
Mange er også drevet af ønsket om at reducere omkostningerne, så ser vi en stødt stigende tendens til, at den øgede outsourcing i højere grad skal være med til at styrke kerneforretningen og understøtte store forretningstransformationer.
Tilfredsen er markant
Overordnet set er der stor kundetilfredshed med de eksterne leverandører.
Således er hele 93 procent af de danske respondenter enten nogenlunde tilfredse, tilfredse eller meget tilfredse med deres leverandører.
Dog er kundetilfredsen på nordisk plan faldet i forhold til både Tieto, KMD og ATEA, mens Accenture har styrket sin performance i forhold til sidste år.
Både ATEA, NNIT og KMD oplever dog fremgang på tilfredsheden, når det gælder services inden for data centre and managed infrastructure.
Den største vækst inden for outsourcing af it-services forventes at komme inden for applikationsudvikling, herunder vedligeholdelse og test.
Inden for dette område forventer 33 procent at outsource mere, hvilket blandt andet skyldes, at it i højere grad bliver altafgørende for både forretningsudvikling og nye, digitale applikationer.
Hvem skal træffe beslutningen?
Både kunder og sourcing-leverandører er enige om, at it-afdelingen og CIO'en bør være ansvarlige for at drive processerne omkring it-outsourcing.
Men alligevel mener en stor del af leverandørerne, at kerneforretningen i højere grad skal involveres i beslutningsprocessen omkring hvilke leverandører, man outsourcer til.
Således mener 48 procent af leverandørerne, at forretningen i højere grad bør involveres, mens tallet kun er 16 procent for kunderne.
Der er et stigende fokus på, hvordan kunder integrerer og styrer de forskellige services, som indkøbes fra en række leverandører, både klassiske og via cloud-services.
Denne såkaldte service integration anser de fleste virksomheder, 71 procent, at de selv er bedst til at håndtere - men det kræver en høj modenhed i organisationen, de rette kompetencer, værktøjer samt at kontrakterne understøtter det i højere grad, end de fleste gør i dag.
Det øgede fokus på at anvende outsourcing som en løftestang til forretningsudvikling gennem specifik industri-viden og forståelse af trends, både tekniske og i industrien, kræver ændring af mind-set i organisationen.
Det kræver, at man forstår, hvordan man anvender sin outsourcing leverandør mere aktivt, både direkte med forretningen.
Ligeledes skal man forstå, hvordan man får skabt kommercielle modeller, som er attraktive for alle parter - og det kræver tillid, modenhed og fælles succesmål.