Seks bøder på sammenlagt 35.000 kroner kan betyde alt for Uber.
Seks Uber-chauffører er sigtet for at køre pirattaxa. De seks mænd står til bøder på mellem 5.000 og 10.000 kroner, mens selve Uber står til at miste hele sin danske forretning, hvis dommen går imod chaufførerne.
Computerworld har set på tre afgørende pointer i forbindelse med retssagen.
To af pointerne kan sømme låget på Ubers kiste, og så er der én stor mulighed for, at Uber kan bringes tilbage fra de døde.
1. Chaufførerne er der for pengenes skyld
Et af de helt afgørende elementer i forsvarernes strategi er, at dommer Grethe Jørgensen og de to domsmænd skal overbevises om, at Uber-chaufførerne ikke kører for pengenes skyld.
I stedet er der tale om samkørsel, hvor chaufførerne blot samler folk op, som skal samme vej som dem selv. De penge, passagererne betaler, skal blot dække udgifterne ved kørslen, lyder forsvarsadvokaternes argument.
Men det argument fik et alvorligt skud for boven allerede under det første retsmøde i april. Her spurgte anklager Elisabeth Boserup flere af de tiltalte, hvorfor de kørte som Uber-chauffører.
"Ekstra lommepenge og for at hjælpe folk," lød et af svarene.
Det passer mildt sagt dårligt med forsvarernes påstand om, at Uber-chaufførerne ikke kører for at tjene penge.
En pointe som anklager Elisabeth Boserup ikke var for fin til at understrege i sin afsluttende procedure ved sidste retsmøde.
"Flere af de sigtede har selv erkendt, at de kører for at tjene penge, så der er altså heller ikke noget, der tyder på, at der er tale om samkørsel," sagde hun til den proppede retssal.
2. Surge pricing-udfordringen
Advokater er et folkefærd, der holder på formerne.
Derfor var det også bemærkelsesværdigt, at forsvarsadvokat Bettina Hald Engmark næsten sprang op af sin stol under det sidste retsmøde.
"Jeg kan ikke se, hvordan det er relevant," fløj det ud af munden på forsvarsadvokaten.
Anledningen var en ellers udramatisk sætning fra anklager Elisabeth Boserup.
"Det giver mig anledning til at tale om Ubers såkaldte surge pricing," sagde anklageren, da forsvarsadvokat Eddie Omar Rosenberg Khawaja netop havde bemærket, at Ubers priser lå på linje med flere delebilsordninger.
Surge pricing betyder kort sagt, at Uber hæver taksterne i områder, hvor der er mange mennesker, der gerne vil have en Uber. Når efterspørgslen falder igen, falder taksten også.
Det er en god måde at tiltrække chauffører. For de såkaldte Uber-partnere, kan se på deres app, hvor der er hævede takster. Det er et grundlæggende problem for forsvarerne at vise, hvordan det hænger sammen med tanken om, at chaufførerne blot samler folk op, som alligevel er på deres vej fra A til B.
Læs også: LIVE: Følg retssagen mod seks danske Uber-chauffører minut for minut
3. Tiden arbejder for Uber
Uber bliver ofte kritiseret for at trække retssager i langdrag, og selvom Uber-chaufførernes to forsvarsadvokater ikke arbejder for Uber, er der nok taget en side eller to fra Ubers bog.
Blandt andet blev hele sagen forsinket, da to af chaufførernes advokat, Bettina Hald Engmark, pludselig udvandrede fra første retsmøde, fordi hun havde andre ting at se til.
"Bettina Hald Engmark har telefonisk oplyst overfor mig, at hun havde tid hele dagen," lød det en kende overrasket fra anklager Elisabeth Boserup, uden det dog ændrede på udvandringen.
Det betød, at ingen af Bettina Hald Engmarks klienter kunne afhøres, så retssagen måtte ud i endnu et møde.
En strategi som passer lige i Ubers kram, kan man forstå på Nicolai Jørgensen, talsmand for Uber Partner Foreningen.
For jo længere Uber kan tiltrække nye brugere, jo bedre står virksomheden, når den skal presse Folketingets medlemmer til at lovliggøre Ubers forretningsmodel, hvis rettens afgørelse går imod Uber-chaufførerne.
Kort og godt
Der er altså to søm i kisten og en iltflaske til patienten, når byretsdommer Grethe Jørgensen og de to domsmænd 8. juli tager stilling til, om seks Uber-chauffører skal idømmes bøder for ulovlig taxi-kørsel.
De to søm i Ubers kiste handler begge om penge.
1. Flere af chaufførerne indrømmer, at de kører Uber for at tjene penge.
2. Uber lokker chaufførerne til at køre i særlige områder ved at hæve taksterne, så chaufførerne kan tjene flere penge.
Det er alvorligt, for hvis du kører for at tjene penge, er der ikke tale om samkørsel. Hvis Uber ikke er samkørsel, skal chaufførerne leve op til de samme krav som andre taxi-chauffører, og så bliver det svært at være billigere end en almindelig taxi.
Hvad værre er, betyder det også, at ingen Uber-chauffører kan køre, før de lever op til kravene. Det kan tage månedsvis, hvor der ikke er en eneste Uber på de danske veje.
Men der er en iltflaske til den døende patient, hvis det går så galt.
Tiden arbejder for Uber. For hver dag der går, kommer der flere nye kunder i Ubers butik, og ingen ved som Uber, hvordan man får sine kunder til at presse lovgiverne.
Læs også: Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder