Uber-chauffører landet over skal ikke lade sig påvirke af byrettens dom over seks af deres kolleger. Slaget fortsætter nemlig i landsretten.
For Uber kommer til at dække chaufførernes udgifter, fortæller Uber Partner Foreningens talsmand Nicolai Jørgensen.
"Jeg taler løbende med Uber, og jeg har den opfattelse, at Uber vil dække alle omkostningerne."
Det er meldingen fra Uber Partner foreningen, efter at seks Uber-chauffører er idømt bøder for ulovlig taxikørsel. De bøder vil med garanti blive anket, lyder det fra Nicolai Jørgensen.
"Chaufførerne skal køre videre, som de plejer. Sagerne bliver anket på stedet," siger Nicolai Jørgensen og holder en kort tænkepause.
"Klienterne skal selvfølgelig spørges først, men jeg ved, at advokaternes anbefaling er, at sagerne skal ankes."
Læs også: Uber-chauffører dømt for piratkørsel
Begge forsvarsadvokater bekræfter overfor Copmputerworld, at der er planer om at anke sagerne.
Statskassen betaler for flere af de dømte
Bettina Hald Engmark, repræsenterer to af de dømte Uberchauffører. En af hendes to klienter har allerede besluttet sig for at kæmpe videre i landsretten, mens den anden stadig overvejer beslutningen, fortæller hun.
Bettina Hald Engmark har dog ikke lyst til at fortælle, om Nicolai Jørgensen har ret i sin formodning om, at Uber betaler hendes klienters udgifter, hvis de lider nederlag i landsretten.
"Jeg udtaler mig ikke om, hvem der betaler mit salær," lyder svaret, da vi spørger hende, om Uber står klar med en check, hvis hendes klienter taber i landsretten
Eddie Omar Rosenberg Khawaja er forsvarer for fire af de dømte, og hans salær kommer ikke fra Uber, men fra statskassen.
"Byretten besluttede, at statskassen dækker mine klienters udgifter, selv hvis de tabte sagen. Det håber jeg selvfølgelig, at landsretten også vil gøre," lyder det fra advokaten, som vil anke alle fire klienters domme.
Det skal ikke handle om økonomi
Med en timetakst på 1.650 kroner og en dagspris på 13.700 kroner kan det virke som en dyr fornøjelse at kæmpe videre i landsretten.
Særligt når man husker, at de dømte er en blanding af studerende og ledige. Men nogle sager er tilsyneladende så vigtige, at man ikke kan sætte en pris på dem.
"Nogle ting er principielle, og jeg mener ikke, at økonomi skal afgøre, om en sag skal afprøves," siger Bettina Hald Engmark.
Læs også: Så faldt dommen over Uber-chaffører - men der er meget mere på spil