It-selskabet Citrix er under kraftig forandring.
Det blev tydeligt for enhver, da selskabets nye direktør Kirill Tatarinov fremlagde sine nye Citrix-visioner på åbnings-keynoten ved Citrix Synergy-konferencen i Las Vegas, USA, i denne uge.
Men hvor meget er egentlig forandret?
Det har Computerworld spurgt den selvstændige it-konsulent Thomas Poppelgaard om, da han som én ud af blot 50 CTP'er (Citrix Technology Professionel) har fulgt selskabets strategiudrulninger i flere år.
Thomas Poppelgaard peger på tre hovedområder, hvor Citrix-kunder og -partnere kan forvente store omvæltninger i de kommende år.
Boss med skarpere strategi
Først og fremmest har selskabet med Kirill Tatarinov fået en administrerende direktør, der er gået tilbage til kernen i Citrix, der hovedsageligt handler om applikationslevering.
Kirill Tatarinov tør ifølge Thomas Poppelgaard at tale åbent om, at selskabet skal være verdens bedste på sine teknologisatsninger for kunderne, hvorimod den tidligere topchef, Mark Templeton, brugte sin taletid til at være begejstret over teknologiske opfindelser.
"For Mark Templeton har Citrix-medarbejderne været en familie, hvorimod Kirill Tatarinov ser medarbejderne som del af et team," siger Thomas Poppelgaard og fortsætter:
"Der er nu en klar tendens til, at der skal eksekveres hurtigere på udmeldingerne, mens strategien samtidig er noget mere langsigtet under den nye ledelse."
Citrix går med andre ord fra at udvikle teknologi, fordi det var sjovt og spændende, til nu mere at spille på sikre kort og være langt mere businessorienteret end tidligere.
"Tendensen med at gå tilbage til kernen ser vi også med det nye og meget tætte samarbejde med Microsoft i skyen, som jo samtidigt sender et signal til VMware og andre Citrix-konkurrenter," siger Thomas Poppelgaard.
Læs også: Efter massefyring og direktør-exit: Her er 'det nye Citrix'
Ultra-tæt samarbejde med Microsoft
Den udtalelse leder til næste punkt, hvor 'det nye Citrix' adskiller sig markant fra 'det gamle Citrix'.
For topledelsen i Citrix har nu fået tilført en del tidligere Microsoft-folk med Kirill Tatarinov i spidsen, hvilket har sat gang i konspirationsteorierne om, at Microsoft har placeret en trojansk hest hos Citrix med henblik på et snarligt opkøb.
De tanker blev også vendt, da den tidligere Microsoft-chef Stephen Elop blev administrerende direktør i den forhenværende finske mobilgigant Nokia, som Microsoft siden købte for en slik, og Stephen Elop således vendte tilbage som chef under Microsofts vinger for en kort periode.
Thomas Poppelgaard erkender, at han i en stille stund også har tænkt på, at Citrix på et tidspunkt ville blive købt af Microsoft. Foreløbigt er den teori dog sat på solid standby.
"Microsoft åbner sig for tiden mod mange forskellige sider som eksempelvis open source-miljøet og VMware. Men når man fokuserer på kerneforretningen i Citrix, viser selskabet samtidig også, at Microsoft stadig er den absolut vigtigste partner," vurderer Thomas Poppelgaard.
Han fortæller, at for ham er Microsoft-samarbejdet med alle Citrix-produkterne i Azure-skyen den største udmelding indtil videre på Synergy-konferencen.
Alt skal i skyen
Netop signalet om, at alle Citrix-produkter skal cloudificeres, er den tredje og mest skelsættende vision i Citrix under Kirill Tatarinov ledelse.
"Det er ret opsigtsvækkende, at Microsoft tillader produkter som XenMobile og XenApp i sin cloud, da begge produkter konkurrerer skarpt mod henholdsvis Intune og Azure Remote App fra Microsoft," forklarer Thomas Poppelgaard.
Han peger på, at han i sit daglige arbejde som teknisk konsulent for en lang række internationale selskaber møder en del modstand mod at lægge alt op i skyen.
"Selv virksomheder, der lever godt af cloud-produkter, har en modvillighed til at lægge sin forskning og forretningshemmeligheder ud i en sky. Det er jo ret interessant med cloud, at man altid forventer, at nettet er oppe, og ingen sårbarheder som ransomware rammer ens cloud-leverandør," forklarer han.
Set i det lys er Citrix' udmeldinger om at være 100 procent klar til cloud-tiden et dristigt træk, som vi inden længe vil se, om bliver belønnet eller straffet.
Ifølge Kirill Tatarinov gør Citrix alle sine produkt cloud-klar ud fra et ønske fra kunderne, som dog også stadig kan få Citrix-produkterne på en server nede i kælderen, hvis det skulle være sagen.