Natten til lørdag klokken 03:06 - seks minutter forsinket - satte de to hovedstadshospitaler i Herlev og Gentofte strøm til første etape af en nyt it-system, Sundhedsplatform, som over det næste år skal udbredes til samtlige hospitaler øst for Storebælt.
Her mandag kan it-direktør i Region Hovedstaden, Mikael Skov Mikkelsen, konstatere, at overgangen til det nye system i det store hele er gået efter planen.
"Det er en stor lettelse for os alle sammen, at en utrolig mængde af planlægning har vist sig at være godt givet ud," siger Mikael Skov Mikkelsen til Computerworld.
Det nye system har været undervejs i fem år, og i det lys kan Mikael Skov Mikkelsen godt leve med, at opstarten lørdag morgen blev nogle minutter forsinket i forhold til den oprindelige slagplan.
"Vi er rigtig stolte over, at det er lykkedes. Men vi ved også, at forløbet ikke er overstået, bare fordi vi er gået live."
"I dag begynder produktionen på Herlev og Gentofte for alvor, og vi forventer at få en masse ting meldt ind, som vi skal kigge på. Her til morgen har vi 2000 brugere på systemet samtidig. Så lige nu er vi rigtig glade. Men vi er forsigtige med at sige, at alt er gået godt," siger Mikael Skov Mikkelsen.
Ingen store fejl - endnu
Forud for lanceringen har I nærmest lagt op til, at man skulle forvente problemer. Hvad gik så galt her i weekenden?
"Vi har faktisk ikke set nogen rigtig store fejl endnu. Men vi har arbejdet med at tilrette brugeradgange. En del har ringet ind for at få justeret deres profil. Men det har været helt forventeligt. Vi har også haft lidt problemer med vores digitale signaturer, som vi har fået rettet."
Har satset på uddannelse
Det nye it-system gør det muligt for læger, sygeplejersker og andre ansatte på hospitalerne at dele patientoplysninger gennem en helt ny portal, som - når den er fuldt udrullet - kommer til at koste skatteborgerne den nette sum af 2,8 milliarder kroner.
Mikael Skov Mikkelsen fortæller, at Regionen sammen med leverandøren Epic i løbet af weekenden har haft tilsammen mere end 1000 medarbejdere siddende klar til at hjælpe.
Men den vigtigste årsag til den vellykkede opstart er ifølge it-chefen, at man helt bevidst har satset kraftigt på uddannelse og involvering af brugerne.
"Vi har på godt og ondt lært af tidligere implementeringer af sundhedsteknologier i regionen. De, der skal bruge det her system, er jo i sidste ende de sundsfaglige ude på hospitalerne. Derfor har det ligget os meget på sinde at få dem stærkt involveret i leverandørens design af processer og arbejdsgange," siger han.
"Sammen med leverandørerne har vi haft stort fokus på uddannelse af brugere, før vi er gået live. Mange er blevet certificeret, og i dag er for eksempel hver femte læge på Herlev superbruger, og det håber vi giver en effekt i de kommende uger," siger Mikael Skov Mikkelsen.
Læs også:
Gigantisk dansk it-projekt søsættes lørdag - læger er skeptiske