Det kom ud af det blå, da IBM Danmark i oktober sidste år pludselig skiftede administrerende direktør.
Væk var Lars Clausen efter under et år på posten - ind kom Henrik Bodskov.
Henrik Bodskov har dog været en del af IBM Danmark i en årrække, selvom han nu har taget det ultimative karriereskridt i den danske del af den globale it-gigant.
Han kom til IBM Danmark i 2002, da IBM købte PwC Consulting, hvor Henrik Bodskov dengang var partner.
Derefter havde han forskellige udviklings- og ledelsesroller i IBM's konsulentforretning i en del år, før han fik ansvaret for driftsorganisationen.
"Jeg synes, at det er noget specielt at være her. Det er en virksomhed, som virkelig gerne vil ændre sig. Vi har en masse forskellige forretningsområder og nogle vilde teknologier - men det, der virkelig trigger mig ved IBM, er evnen til at flytte sig," fortæller Henrik Bodskov, da Computerworld besøger kontoret i Holte.
"Man gik fra at være en mainframe og pc-producent til at være en stor servicevirksomhed, og nu bevæger vi os over i den kognitive verden," fortsætter han.
"Og vi har været med til at sende raketter til månen og lave skakcomputere og Watson. Der er et konstant fokus på udvikling og innovation."
"IBM's historie er helt unik, og det gør mig stolt," siger Henrik Bodskov.
Artiklen fortsætter under billedet...
Den nye IBM-epoke
Skal man tro ikke bare Henrik Bodskov, men IBM-koncernen i det hele taget, er Big Blue nu igen i gang med at tage hul på en ny æra.
Selskabet, der blev stiftet tilbage i 1911, er nemlig i gang med en omfattende transformation.
Den har efterhånden stået på i nogle år og finder sted, mens IBM er under et massivt pres på it-markedet.
Det koster omsætning, og det har medført fyringer mere end én gang i IBM. Senest måtte IBM Danmark med Henrik Bodskov i spidsen i marts sige farvel til omkring 160 medarbejdere. Læs mere om det her.
Læs også: Tre årsager til at it-giganterne fyrer og omstrukturerer i ét væk
Alligevel er der ikke nogen usikkerhed at spore i Henrik Bodskovs stemme, da han fortæller om selskabets enorme satsning på cognitive computing og ikke mindst Watson, der mere end noget andet skal bringe IBM ind i fremtiden - globalt som lokalt.
"Der sker utroligt mange ting med digitaliseringen og cognitive computing både i it-branchen og i verden generelt. Optimismen er øget gennem de seks-syv måneder, jeg nu har været her som administrerende direktør," siger Henrik Bodskov.
"Det er rigtig spændende at se, hvor meget der sker med vores pipeline og de forretningsmæssige muligheder."
Henrik Bodskov henviser til den generelle opmærksomhed, mange virksomhedsledere i dag har på de store omvæltninger, der er ved at ske i forhold til, hvordan man driver og udvikler en virksomhed ved hjælp af eksempelvis kunstig intelligens og automatisering.
"Så de vil gerne tale med vores organisation, og jeg har møder med topledere. Der er ingen tvivl om, at der kommer til at ske en masse," mener den danske IBM-direktør.
Mange anvendelsesscenarier
IBM har på det seneste blandt andet indgået et samarbejde med Novo omkring forskning i diabetes, hvor Watson er omdrejningspunktet.
Kræftforskning er også et centralt område, hvor Watson bliver anvendt, og samtidig er der mere konkrete, jordnære anvendelsesscenarier i spil:
"Vi diskuterer meget, hvordan Watson kan bruges som service desk, og der er virkelig nogle spændende scenarier der. Udviklingen går stærkt."
"Bare her i årets første kvartal har IBM købt 10 virksomheder inden for analytics og cognitive," lyder endnu et eksempel på den markant IBM-satsning fra Henrik Bodskov.
Hvad med IBM Danmark?
Hvilken rolle skal IBM Danmark have, når vi taler Watson og cognitive computing?
"Vi har en overordnet strategi, der lægges ud fra Armonk (hovedkvarteret, red.), og der er også investeret massive beløb i Watson."
"Min opgave er så at artikulere en strategi, der kan implementeres her på vores lokale marked, hvor vi så selvfølgelig bruger de ting, vi kan bringe ind udefra. Derfor er vi også begyndt at kigge på, hvornår vi kan få Watson på dansk."
Men hvad er det jeres medarbejdere her i Danmark skal lave, når det i høj grad er cloud services?
"Du har cloud services i en stor del af det, men det handler ligeså meget om ændringer af processer og tankegange, om anvendelsen og om at gøre tingene på en ny måde."
"Vi prøver at være mere industrispecifikke og arbejder mod det, så vi har nogle kompetencer på nogle nøgleområder."
"Vores konsulenter her i Danmark skal selvfølgelig være ligeså gode rådgivere i Watson, som de er på SAP eller Microsoft, eller hvad det nu kan være."
"Jeg ser dem som forretningskonsulenter, der kan håndtere det - og det er også de kompetencer, vi bygger op nu," forklarer Henrik Bodskov til Computerworld.
"Og så bygger vi løsninger omkring Watson. Det sker også her lokalt, hvor vi også tilpasser dem."
"Man kan sige det på den måde, at vi nu har bragt et nyt element ind, som vi skal bygge et økosystem omkring. Det gælder også vores partnere og vores salgsstyrke, hvor vi skal have et anderledes mindset i forhold til at sælge cognitive computing."
Nye vækstområder skal op i fart
IBM har både globalt og lokalt i disse år en udfordring med at sikre, at de nye forretningsområder - eksempelvis Watson - skal vokse lige så hurtigt, som de gamle - eksempelvis traditionel it-drift - svinder ind.
Om det kapløb siger Henrik Bodskov:
"Jeg vil selvfølgelig gerne vækste, men jeg vil allerhelst være med på de nye områder og sikre, at det spiller. Også så IBM igen bliver positioneret som et visionært foretagende."
"Men det er klart, at der er pres på de gamle forretningsområder. Der er kommet nye konkurrenter ind på markedet, der er kommet ny teknologi som eksempelvis cloud, og så er der i det hele taget en mere aggressiv udvikling."
"Det tror jeg vil fortsætte. Også med automatiseringer i driften, hvor vi selv begynder at bruge Watson langt mere aktivt til at styre vores driftsorganisation."
"Så der vil fortsat være et pres, og derfor er det også afgørende at få gang i de nye forretningsområder og at sikre, at der er en balance."
De vigtigste opgaver for direktøren
Direkte adspurgt, hvad de vigtigste opgaver for IBM Danmarks administrerende direktør er, lyder svaret fra Henrik Bodskov:
"Det vigtigste er at komme på landkortet med cognitive business og så at udvikle tingene derfra. Så der er en opgave med at kommunikere det her og at forklare den samfundsmæssige indflydelse, det har, og den indflydelse det har på de enkelte virksomheder."
"Det andet er så, at denne her virksomhed skal artikulere strategien på dansk jord og være i stand til at tilbyde de rigtige skills og det rigtige miks med partnerskaber. De to ting er de vigtigste i min transformations-agenda."
Hvad bliver du selv målt på af din chef?
"Jeg bliver selvfølgelig målt på targets som omsætning og indtjening, men også på om jeg er god til at sikre, at vi får flyttet folk uddannelsesmæssigt og i forhold til medarbejdertilfredshed og kultur."
"Det er meget balancerede mål, så jeg bliver ikke kun målt på meget tørre tal."
Artiklen fortsætter under billedet...
Vil have teamwork og innovation
Hvad lægger du selv vægt på som leder?
"For mig er noget af det vigtigste teamwork og samarbejde og at få IBM-klaveret til at spille, så vi har nogle nogle unikke fordele at gå i spil med. Så jeg går meget op i teamwork og i, at vi er innovative i vores tankegang."
"Det er ikke forbudt at lave fejl, for man lærer af sine fejl. Så jeg vil helst have nogle medarbejdere, der er lidt fremme i skoene - selvom der selvfølgelig skal være en balance, når man også driver en driftsorganisation," siger Henrik Bodskov, der selv tidligere har været ansvarlig for netop denne del af IBM Danmark.
Læs også: Tre vigtige årsager til at tusindvis af job er forsvundet fra IBM Danmark
Hvordan er mulighederne for samarbejde og teamwork i en organisation, der trods alt har været hårdt spændt for i nogle år, hvor der er sagt farvel til en del medarbejdere?
"Der er ingen tvivl om, at det nogle gange har indvirkninger, men jeg må sige, at der er masser af positiv energi."
"Vi kigger jo meget på, hvordan det ser ud internt, og jeg ser en meget stor forandringsvillighed. Det er super kompetente og dygtige medarbejdere, der egentlig godt kan se, at vi skal et andet sted hen."
"Så vi prøver at fokusere på, at vi har noget, som ingen andre har og bruger det til at skabe en positiv atmosfære med et godt samarbejde."
"Det er min vigtigste opgave," siger IBM Danmarks administrerende direktør til Computerworld.