Interview: Tirsdag kunne Computerworld fortælle, at der er alvorlige problemer med et it-system, der anvendes på en hel stribe af de danske hospitaler.
Det gælder eksempelvis de store hospitaler i Gentofte og i Herlev, men der er også problemer på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og på Amager og Hvidovre Hospital.
Mindst 400 patienter i Region Hovedstaden har oplevet at computere går ned, lange ventetider og patienter, der på mystisk vis forsvinder ud af it-systemerne. Det har betydet forsinkelser på blandt andet CT-scanninger og brystkræftscreening, og en hospitalsdirektør, der "er meget ked af situationen."
Det kan du læse meget mere om her: Direktør om it-bøvl i forbindelse med kræftscreening på danske hospitaler: "Jeg er meget ked af denne situation"
It-systemet, der giver bøvl på hospitalerne hedder RIS/PACS, og det er leveret af Agfa HealthCare.
Vi har ringet til virksomhedens belgiske kontor for at få en forklaring på, hvad der er gået galt.
Problemet er flaskehalse i netværket
Marc De Fre, du har ansvaret for Agfa HealthCares kommunikation, hvordan ser du situationen på de danske hospitaler? Er kritikken om langsomme it-systemer begrundet?
"Det er rigtigt, at patienterne og hospitalspersonalet i øjeblikket oplever forsinkelser eksempelvis på røntgenbilleder på grund af ydelsesproblemer i it-systemerne. Vi har installeret systemet på cirka halvdelen af de 13 aftalte hospitaler, og det er specielt i Herlev og Gentofte, at der opleves performance-problemer. Det er vigtigt, at fortælle, at ingen data er forsvundet, men der er problemer med hastigheden," siger han til Computerworld.
Hvad er den tekniske grund til it-problemer med jeres system på de danske hospitaler?
"Som leverandør har vi naturligvis ansvaret for systemet, der er udviklet i samarbejde med de danske hospitaler. Vi analyserer i øjeblikket de problemer, der er opstået, og der er flere elementer, der spiller ind," fortæller Marc De Fre på en telefon fra Belgien.
"Det primære er, at der opstår flaskehalse i netværket, så lægerne eksempelvis skal vente længe på et røntgenbillede. Performance-problemer med andre ord. Det skyldes problemer i integrationen mellem vores system og den eksisterende netværksinfrastruktur på hospitalerne. Det er eksempelvis begrænsninger i netværkskapacitet, forskellige datacentre og firewalls, der blokerer informationer."
Det lyder som problemer, der kan løses relativt hurtigt. Hvornår kan de ansatte og patienterne forvente, at it-systemet virker efter hensigten?
"Vi er rigtig kede af, at der er opstået problemer, og det har vores topprioritet at løse dem, så vi arbejder på højtryk sammen med hospitalerne. Enkeltstående er problemerne måske ikke så komplicerede, men der er flere elementer, der spiller ind, hvilket gør fejlfindingen kompleks. Derfor er det svært at sætte en præcis dato på en løsning, men vores ingeniører vurderer, at vi kan fejlfinde og problemløse indenfor en tidsramme på maksimalt et par uger, men løsningen kommer forhåbentlig hurtigere," lyder det fra Agfa HealthCares talsperson.