TDC sætter antenner op langs bryllupsrute
Teleselskabet TDC har sat ekstra antenner op i det indre København, så alle, der følger det kongelige bryllup fredag, får mulighed for at sende SMS og billedbeskeder. TDC venter en stor stigning i trafikken og er særligt spændt på, hvor mange der vil benytte de kameratelefoner, som danskerne har revet ned af hylderne i det seneste års tid. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Små virksomheder bagefter med storage
De mange små og mellemstore danske virksomheder halter bagefter de store virksomheder, når det gælder investeringen i store storagesystemer, som hurtigt kan genskabe data i forbindelse med en fejl på systemerne. "De fleste har efterhånden styr på at få lavet backup på deres data, men der er ikke rigtigt nogen, der har styr på, hvor hurtigt de kan få data tilbage," siger Peter Sommer fra Veritas, der udvikler storage-software. Analysebureauet IDC mener, at de små virksomheder er tilbageholdende med at investere i avanceret storage, fordi systemerne er så dyre. (Erhvervsbladet)
Mobiludvikling skaber få danske job
De danske udviklingsvirksomheder inden for mobiltelefoni skaber ikke længere så mange job hos underleverandører. Ordrerne til de danske industrivirksomheder forsvinder efterhånden som produktionen af mobiltelefoner forlægges til udlandet. Der er dog aldrig forsket i, hvor mange job hos underleverandørerne udviklingsselskaberne genererer. John Johansen, der leder Center for Industriel Produktion ved Aalborg Universitet, mener, at den danske regering er forblændet af højteknologi. Han vurderer, at danske forskningsmidler vil skabe langt flere arbejdspladser, hvis de bliver udnyttet inden high-tech-produktion af lavteknologiske produkter. (Erhvervsbladet)
Styrtdyk for taletidskort
Danskernes brug af forudbetalte taletidskort til mobiltelefoner styrtdykker i takt med at kunderne forsvinder til de billigere discount-koncepter på internettet. Alene TDC har på halvandet år mistet 120.000 taletidskunder, og de, som er tilbage, taler mindre end tidligere. TDC forsøger nu at gøre det billigere at administrere ordningen ved at droppe de plastickort, som kunderne normalt køber. I et forsøg med Spar- og Nærkøbskæden skriver TDC i stedet blot en lap papir med de nødvendige koder til genoptankning ud. Teleselskabet håber at kunne udvide ordningen til andre detailhandlende. (Morgenavisen Jyllands-Posten)