Torsdag eftermiddag 7. april var en rigtig skidt dag for skole-it-konsulent Dennis Høgstrøm Pedersen fra Nordfyns Kommune - og ikke mindst lærere og elever på kommunens seks folkeskoler.
For her gik alarmen på servermiljøet tilknyttet til kommunens skoler med en fejl, der har ramt alle kommunens skoler.
At fejlen på en fil-server skulle blive så slem skyldes, at der dagen forinden var sket en anden og relativ banal fejl ved, at der var gået en hardddisk på skolernes storage area network (SAN), som dermed skulle udskiftes.
Fil-serveren med forbindelse til SAN'et kunne efterfølgende ikke kommunikere ordentligt med netværket længere, og antageligt har fil-serveren derfor skrevet til forkerte sektorer på SAN'et.
Kan ikke længere genkende filer
"Resultatet er, at serverne ikke længere kan genkende filerne fra SAN'et, og derfor kan elever og lærere ikke længere tilgå deres personlige P-drev med deres filer," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen til Computerworld.
"Data er ikke nødvendigvis tabt, men data bliver ikke længere præsenteret på den måde, som folk kender til."
Leder i 4,2 milliarder sektorer
Dennis Høgstrøm Pedersen vurderer, at der lige nu er millioner af filer, der formentlig ligger i uorden på SAN'et.
Derfor er han gået i gang med et kæmpe oprydningsarbejde.
"Situationen svarer til, at du har en bogreol med en masse mapper med papirer, og der så kommer en og vælter reolen, så alt ligger hulter til bulter i én stor rodebunke på gulvet," siger Nordfyns Kommunes skole-it-konsulent med ansvaret for skolernes servermiljø.
Han forklarer, at der skal kigges omkring 4,2 milliarder sektorer igennem på SAN'et for at finde filerne.
Lige nu har kommunen pløjet sig igennem 1,9 milliarder sektorer efter 14 dages eftersøgning.
"I begyndelsen gik søgningerne hurtigt, men hastigheden er på det seneste sat væsentligt ned," siger Dennis Høgstrøm Pedersen, som allerede har fundet en stor del af de forsvundne filer.
Udfordringen for Nordfyns Kommune er nu at prioritere de vigtigste filer i form af elevplaner, eksamensrelaterede filer og nødvendige dokumenter frem, hvorefter de gøres tilgængelige for lærerne og eleverne igen.
Det er dog ikke en helt simpel opgave, fortæller Dennis Høgstrøm Pedersen.
"Der kan ligge personfølsomme data i filerne, så vi skal være helt sikre på, at vi finder filernes rette ejermænd, før vi sender filerne ud til folk igen," lyder det.
Hvorfor ikke backup?
It-skole-konsulenten fra Nordfyns Kommune medgiver, at mange ærgrelser kunne være sparet, hvis kommunen havde taget backup fra starten, da de personlige P-drev til lærere og elever blev rullet ud i 2013.
"Jeg har fået spørgsmålet om backup mange gange, og det simple svar er, at det anses for usandsynligt, at et SAN mister data på den måde, som det er bygget op med mange harddiske, der tager over, hvis én harddisk går ned," forklarer Dennis Høgstrøm Pedersen.
"Det er lige før, at rådhuset skulle brænde, før det kunne gå galt. Vi må så bare konstatere, at de to samtidige og uheldige fejl i vores situation har skabt problemer, og det vil vi fremadrettet afhjælpe ved en backup-løsning," fortsætter han.
Lige nu er fokus dog på at søge efter de måske mistede filer i det kaos, som de ligger i på kommunens SAN.
"De vigtigste dokumenter anser vi for at være Office-dokumenterne, og der er vi så heldige, at der jo ofte er tilknyttet en forfatter. Derudover bruger vi i kommunen Office 365, hvor folk også kan gemme på OneDrive for Business. Det har flere gjort, mens andre selv har taget backup," siger Dennis Høgstrøm Pedersen.
Derfor er det i skrivende stund uvist, hvor mange lærere og elever der har mistet virkelig kritisk materiale - og hvad dette materiale består af.
Dennis Høgstrøm Pedersen ønsker derfor lige nu at skabe et overblik over kritiske filer, som lærere og elever umiddelbart har mistet på deres personlige P-drev - og som han kan prioritere at finde frem, inden eksamenstiden for alvor rammer det ganske land.
Læs også:
It-branchen snyder sig selv for formue på skole-it
Valgte Surface i stedet for iPad til skolerne: Sådan er det gået