"User-focus, user-focus, user-focus. Det er den vigtigste værdi her i firmaet," siger Claus Lykke Jensen.
Han er programmør, drikker cola i stedet for kaffe og beskriver sig selv som introvert.
I begyndelsen af sin karriere arbejdede han med ERP-systemer og andre administrative systemer hos blandt andre it-firmaet Netcompany.
Og ja, han lever op til mange af de klassiske fordomme om en programmør.
Og med en fortid som ERP-udvikler er han ikke typen, som vi normalt forventer vil udvikle et festligt, farverigt og legesygt spilunivers til børn.
Ikke desto mindre er det det, som han har gjort.
Claus Lykke Jensen er stifter af det danske sociale netværk Moviestarplanet, der har 10 millioner aktive brugere hver måned, og som i det seneste regnskabsår havde et overskud på 11 millioner kroner.
Børnetegniner over alt
Moviestarplanet har til huse på 2. sal i iværksætterhuset The Orbit, der ligger ved siden af IT-Universitet i Ørestaden i København.
Det første, der møder dig, når du står ud af elevatoren på 2. sal i The Orbit, er et stort væg-maleri, der forestiller figurerne i Moviestarplanet-universet.
Malerierne går igen i alle Moviestarplanets lokaler, og over alt hænger der håndtegnede børnetegninger, som Claus Lykke Jensen og resten af Moviestarplanet har fået tilsendt fra spillets mange unge fans.
Tegningerne fungerer som en evig reminder på den form for "user-focus," der ifølge Claus Lykke Jensen er opskriften på Moviestarplanets succes.
De ansatte hos Moviestarplanet skal med andre ord lære at forstå og tænke som sidens brugere.
Men hvordan kan en tidligere ERP-udvikler som Claus Lykke Jensen og resten af Moviestarplanets ansatte lære at tænke som tjenestens kernebrugere, der fortrinsvist er piger i alderen fra otte til 13 år.
"Uanset hvilket produkt du udvikle, så tror jeg, at det er vigtigt, at du snakker rigtigt meget med dine brugere. Og det er, hvad vi gør. Vi insisterer på, at vi skal tilbringe så meget tid som overhovedet muligt sammen med vores brugere," siger Claus Lykke Jensen.
Det gør Moviestarplanet især gennem fokusgrupper.
Lige siden virksomheden blev stiftet, har Claus Lykke Jensen og de ansatte i Moviestarplanet været på besøg i skoleklasser for at få feedback på produktet.
"Især i begyndelsen var vi ofte ude på folkeskoler. I dag inviterer vi dem dog ofte til at komme og besøge os. Vi gør det cirka én gang om måneden. Det kan ikke undervurderes, hvor vigtig den feedback er i vores produktudvikling," siger han.
Moviestarplanet inviterer som regel børnene ind i hold på 10 til 30 personer af gangen.
Claus Lykke Jensen forklarer, at børnene så typisk bliver delt op i en række mindre grupper. Herefter får de mulighed for at spille spillet eller teste en ny feature.
"Når vi har observeret, hvordan de har brugt spillet, sætter vi os ned og snakker med dem om spillet. Vi spørger dem, hvad de synes var godt, og hvad der ikke var godt. Men først og fremmest handler det bare om at lytte til dem," siger han.
Foksugrupper slår data
Moviestarplanet gør dog også brug af brugerdata, der viser, hvordan tjenesten bliver brugt i praksis.
"Data er et vigtig redskab, men det er vores oplevelse, at fokusgrupper slår data som informationskilde med flere længder. Det skyldes, at du med data ganske vist kan se, hvordan tjenesten bliver brugt. Men data giver dig ikke svar på, hvorfor brugerne gør, som de gør," siger han.
Moviestarplanet har også 60 kundesupportere ansat, der sidder lokalt på de markeder, hvor Moviestarplanet er til stede.
Den viden om brugerne, der kommer ind via kundesupporten, bliver ifølge Claus Lykke Jensen også brugt i produktudviklingen.
Men betyder kendskabet til målgruppen noget for, hvilke folk der bliver ansat i Moviestarplanet?
I et vist omfang. Men ifølge Claus Lykke Jensen afhænger det af hvilken type, du søger.
"Når vi skal ansætte grafikere, som eksempelvis skal sidde og tegne kjoler til spillet, så er det vigtigt, at de har en instinktiv fornemmelse for, hvad en 12-årig pige interesser sig for, og de må også gerne have erfaring med at tegne til målgruppen," siger han.
Men ifølge Claus Lykke Jensen er det i mindre grad vigtigt, når der eksempelvis skal ansættes programmører.
Læs også:
Her er historien om danske Kiloo: En vild verdenssucces - der helst lever anonymt i Aarhus
Dansk virksomhed med international succes: Derfor ansætter vi folk med en særlig stil