Det kan godt være, at der er masser af spændende browsere at vælge imellem i år 2016, herunder eksempelvis Microsofts Edge-browser og den netop lancerede Vivaldi-browser (læs om den her).
Det er dog Chrome og Safari, danskerne først og fremmest vælger at anvende, når de surfer ind på på de største danske websider fra pc'er, tablets og smartphones.
Tal fra Gemius, der fører statistik med besøg på de største danske hjemmesider, viser, at Webkit Mobile (browser-motoren, der anvendes i Safari på iPhone/iPad) er den mest udbredte i dag med en markedsandel på over 34 procent i den sidste uge af marts.
Chrome havde ifølge Gemius 19 procent af markedet, og IE lå på lige over 10 procent, hvilket også var niveauet for Chrome Mobile.
Læs også: Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?
Nu kan browsere som bekendt bruges til mange andre ting end traditionel websurf.
Billedet er dog nok ikke helt skævt, da Gemius-opgørelsen tager udgangspunkt i trafikken på over 200 af de mest besøgte danske hjemmesider.
Det er interessant, at næsten syv procent af besøgene på de største danske hjemmesider faktisk kom fra den indbyggede browser i Facebook-appen.
Safari på Mac'en havde en markedsandel i sidste uge af marts på fem procent, mens Firefox var på under fire procent.
Microsofts nye Edge lå på lige under tre procent, mens IE Mobile og Opera som de sidste på top 10-listen begge havde mindre end en procent.
Dermed er det også tydeligt, at forbrugerne trods et bredt udvalg af browsere på markedet i 2016, stadig først og fremmest vælger Chrome, Safari, IE og Firefox.
Den globale browser-krig
De globale tal fra Statcounter viser, at Chrome nu ligger på en markedsandel på 47,2 procent, når man kigger på besøgene fra desktop, tablet, mobil og konsol.
Nummer to er ifølge Statcounter Apples Safari med en markedsandel på 12,7 procent, Firefox kan klare 8,5 procent, UC Browser (til mobiler) har otte procent, IE har 7,4, og Opera har 5,5 procent.
Derudover tæller top-listen også Android-browseren, Edge og IE Mobile.
Computerworlds læsere vælger ...
Computerworlds eget website besøges primært af danskere, der arbejder med it professionelt.
Besøgene på computerworld.dk i årets første tre måneder kom primært fra følgende fem browsere:
Chrome (38,7 procent)
Safari (26,5 procent)
Internet Explorer (17,8 procent)
Firefox (8,7 procent)
Edge (5,1 procent)
Læs også: Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0
Mens det ikke er overraskende, at Chrome er den mest populære browser på computerworld.dk, er det interessant, at Safari fylder så meget.
En stor del af forklaringen på det er, at der også kommer mange besøg fra smartphones og tablets på Computerworld, hvor iOS som bekendt fylder meget.
Det springer dog også noget i øjnene, at Internet Explorer stadig er dobbelt så populær blandt Computerworlds læsere som Firefox.
Ikke mindst når man husker på, at Microsoft er ved at udfase Internet Explorer til fordel for Edge-browseren.
Vi bad i sidste uge jer læsere komme med gode tips til browsere - se resultatet i debatten her.
Læs også:
Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?
Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt
Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0
På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt
Microsoft klar med afgørende nyt om Edge: Nu kommer alle browser-udvidelserne