Adobes Flash får det sværere og sværere og er efterhånden blevet internettets prygelknabe.
Det skyldes ikke bare, at nye og mere tidssvarende webteknologier stormer frem, mens Flash ofte kritiseres forde mange sårbarheder, som it-kriminelle står på spring for at udnytte til angreb.
Forklaringen på Flash-teknologiens deroute er i høj grad også, at en række it-giganter gør, hvad de kan for at få aflivet Flash.
Giganterne blokerer for Flash
Så sent som i sidste uge meldte Microsoft ud, at selskabets Edge-browser nu kommer til at kunne blokere eksempelvis animationer og annoncer i Flash, medmindre brugeren vælger at klikke på indholdet.
Samtidig lægger Microsoft ikke skjul på, at Flash helst skal sendes hen på de evige it-jagtmarker.
"Vi opfordrer webmiljøet til at fortsætte transformationen væk fra Flash og mod åbne webstandarder," lyder det fra Microsoft, der blandt andet fremhæver Encrypted Media Extensions, Media Source Extensions, Canvas, Web Audio og RTC som relevante standarder for fremtiden.
Læs også Microsoft klar med afgørende Flash-tiltag: Nu skal ressource-slugeren stoppes
Og Microsoft er langt fra alene om at forsøge at tage livet af Flash.
Google har eksempelvis meddelt, at det om få måneder er slut med Flash-baserede annoncer.
Apple, der allerede med Steve Jobs ved roret forbød Flash på iPhone og iPad, har for vane at blokere for hullede Flash-versioner i Safari, ligesom Flash også som udgangspunkt er blokeret i Firefox.
Selv verden største videostreaming-tjeneste, YouTube, har valgt at droppe Flash og i satse på HTML5 fremadrettet.
Den slags tiltag har vi set en lang række af i de senere år, og man skulle måske på den baggrund tro, at Flash efterhånden ville være færdig som gårdsanger.
Så hårdt er faldet for Flash
Selvom det endnu ikke helt er det, der er tilfældet, er der ingen tvivl, om at markedsudbredelsen skrumper markant for Flash.
En søgning på httparchive.org viser, at det for fem år siden, i marts 2011, var 47 procent af websiderne, der indeholdt Flash.
Httparchive.org måler det ved, at det er den del af websiderne, der foretager mindst en Flash-forespørgsel - det kan være fra en Flash-annonce, fra andet tredjepartsindhold på siden eller fra selve websidens hoved-indhold.
Hvis vi springer frem til marts 2016, var de 47 procent skrumpet ind til 18 procent af websiderne, der havde Flash-indhold.
Der findes dog forskellige statistikker for Flash-udbredelsen, og hos eksempelvis w3techs.com fremgår det, at det nu kun er 8,8 procent af alle websider, der anvender Flash.
Uanset hvilken statistik, der viser det mest retvisende billede, er der næppe tvivl om, at Flash er påvej helt ud i kulden.
Det egentlige spørgsmål er, hvor langt tid Adobes teknologi kan bevare en relevant position på internettet?
Adobe forbereder sig
Selv Adobe har også erkendt, at fremtiden står i andre webteknologiers navn.
Eksempelvis valgte Adobe i december at omdøbe værktøjet Flash Professional CC til Adobe Animate CC. Læs mere om det her.
"For bedre at kunne repræsentere position som det førende animations-værktøj til web og andet, vil Flash Professional blive omdøbt til Adobe Animate CC fra den frigivelse i starten af 2016," lød forklaringen fra Adobe.
"Vores kunder har gjort det klart, at de gerne vil have, at vores kreative applikationer udvikler sig til at understøtte flere forskellige standarder, og det er vi villige til at gøre."
Læs også
Microsoft klar med afgørende Flash-tiltag: Nu skal ressource-slugeren stoppes
Google siger stop: Om få måneder er det slut med alle Flash-annoncer
Slår alarm: Voldsom stigning i antallet af Flash-sårbarheder - og de udnyttes
Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?