Browser-markedet har ændret sig ganske drastisk siden dengang, hvor Netscape Navigator og Internet Explorer kæmpede hårdt om verdensherredømmet.
Det blev Internet Explorer, der trak sig ud af den kamp som sejrherre.
Det var da også Microsofts browser, der sammen med Windows 95 for alvor bragte World Wide Web ind i mange danske hjem til tonerne af syngende modems.
Siden fik Microsoft dog også sit at se til på browser-fronten. Ikke mindst da blandt andre EU gav Microsoft et par hårde smæk over nallerne på grund af den lidt for tætte bundling af Internet Explorer og Windows-styresystemet.
Da Google i 2008 introducerede Chrome, var det egentlig Firefox, der var hoved-udfordreren til Internet Explorer, men det blev alligevel Chrome, der løb med de meste af markedet i de efterfølgende år.
Spoler vi frem til 2016, er udbuddet på browser-markedet på mange måder mere spændende end nogensinde.
For ikke nok med at vi som forbrugere og virksomheder har en stribe browsere at vælge imellem.
De er faktisk også alle interessante og relevante, og der er lidt for enhver smag at vælge imellem - og til en hvilken som helst platform.
Ny browser klar
Tag nu bare den nye Vivaldi-browser, som vi har skrevet om i de seneste dage her på Computerworld.
Den byder blandt andet på nogle ganske interessante funktioner som genveje via bevægelser med musen og muligheden for at organisere faneblade på en effektiv måde. Læs mere om det her:
Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt
Microsofts Edge, der blev introduceret sammen med Windows 10, har haft en svær fødsel, men det er bestemt også en interessant browser.
Nu får den også mulighed for at køre med tilføjelser i form af forskellige plugins, som du kender det fra Chrome og Firefox.
Vil det for alvor kunne give Edge luft under vingerne på browser-markedet?
Sådan er styrkeforholdet
Der er dog ingen tvivl om, at det i år 2016 er Googles Chrome, der er kongen af de globale browser-marked, når man tager udgangspunkt i markedsandelene.
Det er bestemt ikke ufortjent, og her fra dansk side kan vi jo så glæde os over, at Chrome faktisk er født i Googles udviklingsafdeling i Aarhus, hvor udviklerne stadig koder videre på projektet.
Læs vores reportage fra Googles Aarhus-afdeling her:
På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt
Ifølge Statcounter har Chrome en global markedsandel på over 47 procent, når man medtager både desktop, mobil og tablet.
Safari er nummer to med 12 procent, mens Firefox har otte procent og IE syv procent.
Analysefirmaerne gør dog denne slags statistikker op på forskellig vis, og derfor er IE faktisk også endnu placeret som nummer et hos eksempelvis Net Applications.
Der er dog nok ikke nogen tvivl om, at vinden i flere år nu har blæst i retning af Chrome, og at det i høj grad er IE og Firefox, det er gået ud over.
Fire vigtige elementer i en moderne browser
Det store spørgsmål her i 2016 er så naturligvis, om Chrome kan fortsætte med at hive nye brugere hjem, når eksempelvis Microsofts nye Edge også lurer i kulissen?
Eller hvad med den nye Vivaldi-browser, der jo faktisk bygger på Chromium, ligesom Chrome-browseren selv gør?
Vi skal ikke gøre os til dommer over, hvilken browser på markedet, der er bedst, men blot konstatere, at markedsandele er én ting, mens browserens kvalitet og anvendelighed (potentielt) kan være en anden historie.
Det vil på mange måder også være svært at afgøre, hvilken browser der er bedst, da det i høj grad afhænger af brugerens præferencer og de konkrete behov, man har som webbruger.
Sat lidt på spidsen vil vi dog fremhæve fire vigtige elementer i en moderne browser, som vi mener er relevante at have med i overvejelserne:
1) Sikkerhed og privacy
Sikkerhed på internettet er vigtigere end nogensinde. Browserproducentens evne til at opdage og patche sårbarheder er kun en lille del af det.
Funktioner til at hindre eksempelvis phishing er også afgørende, ligesom mulighederne for at indstille sikkerheden og privacy-niveauet efter behov er et tredje element.
Det handler grundlæggende om at kunne færdes sikkert på internettet. Det mål spiller browseren en vigtig rolle i at realisere.
2) Hastighed og stabilitet
Findes der noget værre end lange svartider og browsere, der crasher i tide og utide?
Det er måske lidt banalt, men en browser er bare ikke ret meget værd i år 2016, hvis den ikke er klippestabil og lynhurtig til indlæse websider og indhold på nettet.
3) Skal fungere på tværs af platforme
Internettet har ændret sig ganske drastisk, fra det slog igennem hos de almindelige danskere fra midten af 90'erne og frem til i dag.
I dag er smartphonen og tablet-pc'en ofte det, der er lige ved hånden, og hvorfra websurfingen foregår.
Men desktoppen er også stadig relevant, og derfor bliver det vigtigere og vigtigere, at browserne fungerer på tværs af platforme, så bogmærker, adgangskoder og indstillinger kan synkroniseres.
4) Muligheder for at skræddersy browseren
Det sidste område, vi vil fremhæve, er muligheden for at skræddersy browseren til dit personlige behov.
Det kan dels ske via selve indstillings-mulighederne i browseren, men også ved hjælp af tilføjelser og plugins.
I forhold til den sidste del er det afgørende, at browserproducenten formår at skabe et godt miljø for udviklerne, så de kan stille deres kode til rådighed for webbrugerne på en let og effektiv måde.
Hvilken browser vælger du?
Hvilken browser anvender du privat og på arbejdet - og hvorfor er valget faldet på lige netop den/de browsere?
Bidrag med din viden og dine erfaringer i debatten herunder.
Læs også:
Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt
Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0
Nedturen fortsætter for Microsofts browser - Google spurter frem
På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt
Microsoft klar med afgørende nyt om Edge: Nu kommer alle browser-udvidelserne
Træt af Chrome? Sådan tager du alle dine indstillinger med dig over til Firefox