Efter at kapitalfonden EQT har overtaget aktiemajoriteten i det danske it-firma Sitecore er selskabets CEO Michael Seifert klar til at smøge ærmerne op og fortsætte med at udfordre it-giganter som Oracle, Adobe, Salesforce, IBM og SAP.
Michael Seifert bor og arbejder til daglig i USA, men han er i disse dage i Danmark - dels for at lukke aftalen med EQT og dels for at mødes med Sitecores globale ledelse.
Han siger i dette interview med Computerworld, at han tror på, at partnerskabet med EQT vil være godt for kulturen i Sitecore.
Hvad bliver den største forandring, når du møder på arbejde på mandag?
"Den største forandring bliver umiddelbart, at vi får en række nye bestyrelsesmedlemmer. Det ser jeg frem til. Det er glædeligt både for os, vores medarbejdere, vores partnere og kunder."
"EQT er på samme tid er et rigtig godt match til vores virksomhedsværdier, men også en stærk partner til at hjælpe os igennem næste kapitel af vores rejse, som jeg også personligt glæder mig meget til," siger Michael Seifert.
Men hvad er forskellen?
"Jeg tror, det vil have en mærkbar effekt på virksomhedskulturen, og med EQT har vi fundet den rigtige partner til at tage os videre fra, hvor vi er nu."
Betyder partnerskabet med EQT, at I ændrer strategien for Sitecore?
"Vores strategi er uændret. Vi går efter international ekspansion, og vi skal ud og tage markedsandele. Det vigtigste for os er, at vi kan vækste og fortsat være en profitabel virksomhed."
"Der er dele af pressen, der har hæftet sig ved, om vores overskud er 20 procent eller to procent af omsætningen. Jeg er dybest set glad, så længe vi bare har overskud. Ser du på de fleste andre it-virksomheder med høj vækst, kører de med meget store underskud."
[i]Hvilke konkurrenter måler I jer op imod?
[/i]"På enterprise-markedet er der en gruppe af virksomheder som Oracle, Adobe, IBM og Salesforce - ligesom SAP er på vej ind på markedet. Det, vi slås om, er marketingsplatformen. Det handler ikke kun om dataindsamling og evnen til at levere personaliseret indhold. Der, hvor vi har en unik fordel, er, at vi kan lave dataindsamling i realtid og bruge de data til ændre oplevelsen. Det er der ikke andre, der kan."
Er der nogle af jeres konkurrenter, som kan noget, du gerne så Sitecore kunne?
"Der er masser af teknologi, som det kunne være virkelig dejligt at kunne tilbyde vores kunder. Men det er altid svært at prioritere noget fremfor andet. Der er masser af ting, vi kunne drømme om."
Har du så en hemmelig drøm om, at Larry Ellison (Oracles stifter, red.) en dag ringer og vil købe Sitecore?
"Den slags optager mig ikke til daglig. Det er en spændende udfordring at udvikle virksomheden og vinde. Jeg kan godt lide at vinde. Det er både en kamp på strategi og teknologi. Det er nok det, der driver mig mest."
Hvad er den vigtigste kamp, du har vundet?
"Det er svært at sige. Det har været en lang rejse med både successer og bump på vejen. Men den væsentligste beslutning, vi har truffet undervejs, ligger tilbage i 2004, hvor vi blev en globaliseret virksomhed og åbnede i USA. Havde vi ikke gjort det, tror jeg ikke, vi havde haft den her snak i dag."
"Det amerikanske marked er så stort, at der i princippet ikke er nogle grænser for, hvor meget man kan vækste. I Europa har vi ganske vist et fælles marked, men man skal begynde forfra i hvert enkelt land," siger Michael Seifert.
Læs også:
Stor kapitalfond overtager danske Sitecore
Millionslagsmål ender i retten: Kapitalfond føler sig snydt efter køb af dansk it-virksomhed
Danske it-folk scorer kassen: Sælger hovedparten af fremadstormende Configit til kapitalfond