Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

SKI's genistreg: Sådan bør rammeaftalerne formuleres i fremtiden

Klumme: SKI har fået meget kritik i de senere år, men SKI har faktisk også gjort noget rigtigt godt, som man kun kan håbe kommer til at sætte en ny standard

Der har stået meget dårligt om SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice - de seneste par år.

Kritikken har blandt andet gået på, at SKI kun har været for de store, i det man i flere tilfælde har sat nogle krav, der har været så høje, at det reelt kun er større virksomheder, der kan slippe igennem nåleøjet og overhovedet få lov til at byde.

Det er en kritik, som jeg mener er forholdsvis berettiget, og som SKI bør tænke på i sine fremtidige udbud.

Men SKI skal også have ros, når organisationen gør noget godt.

SKI genudbød somm måske vigtigste rammeaftale SKI 02.19 ASP/Cloud i december for et år siden.

Det er en gigantisk rammeaftale, hvor det offentlige har mulighed for at købe såkaldte ASP (Application Service Provider) og/eller cloud-servicer ind.

Måden, som aftalen blev skruet sammen på, gjorde, at både de helt store "usual suspects" som KMD og CSC selvfølgelig kom med på aftalen, men også, at en række mindre spillere især indenfor cloud-delen har fået mulighed for at komme på aftalen og dermed kunne sælge til det enorme offentlige marked.

I praksis foregår det ved at levere deres tjenester ind via en af de lidt større virksomheders servicesortiment, hvor de mindre spillere fungerer som partnere eller underleverandører.

Inden træerne vokser ind i himlen, skal vi huske, at det ikke er helt så enkelt, som det lyder, for de mindre spillere, da processen mod at blive en del af de større virksomheders sortiment godt kan være lang og snørklet.

For først og fremmest skal man jo have en service, der er egnet til det offentlige.

Derefter skal man finde en leverandør, der vil tage én under sine vinger inden for det område, som den mindre virksomhed opererer i.

Så skal man have forhandlet præmisserne og de økonomiske områder af, og så skal man jo også lige vinde en plads på rammeaftalen i SKI-udbuddet.

Den naturlige skepsis vil også være, hvordan kan det lade sig at gøre at udarbejde en offentlig rammeaftale, der formentlig skal køre i fire år i alt, på noget så agilt som ASP og cloud-servicer.

Der dukker jo hele tiden nye funktionaliteter og servicer op.

Er det ikke blot skønne spildte kræfter at ofre tid og ressourcer på at komme på rammeaftalen, for den er vel nærmest forældet inden den træder i kraft?

Her har SKI gjort en (for mig at se) genistreg.

Man har indført muligheden for det, som kaldes addition af nye servicer.

Grundtanken er, at hvis man har konkurrenceudsat en given service, så kan man få adderet en ny service, givet at denne service har en væsentlig del af den grundlæggede funktionalitet fra den allerede konkurrenceudsatte service med.

Forvirret? Ja det er ikke helt enkelt, men SKI har selv følgende eksempel:

"Leverandøren tilbyder en traditionel sagsbehandlingsløsning (A). Sagsbehandlingen foregår typisk ved at sagsbehandleren og borgeren mødes fysisk på sagsbehandlerens adresse, hvor sagsbehandleren manuelt dokumenterer forløbet af mødet i leverandørens løsning.

Markedet efterspørger digitalisering og automatisering af de manuelle processer i sagsbehandlingen. Leverandøren ønsker derfor at kunne tilføje (addere) en nyudviklet service (B) denne service indbefatter ud over sagsbehandlingsdelen også mulighed for at sagsbehandleren og borgeren kan holde møde via tele eller videokonference, der med "voice to mail" funktionalitet dokumenterer mødets aftaler mm. i sagsbehandlingsløsningen."

Og så er det jo soleklart

Det sidste man så må spørge sig selv om er: Fungerer det så i praksis?

Og til det må svaret være, ja, det gør det faktisk.

Jeg har kendskab til adskillige nye servicer på aftalen - eksempelvis Dropbox.

Til gavn for naturligvis virksomhederne, men så sandelig også til gavn for det offentlige og i sidste ende os alle sammen som borgere, da det offentlige nu kan få indkøbt innovative og nyskabende servicer.

Dermed er det rent faktisk lykkedes SKI at strikke en it-aftale sammen, der:

1. tilgodeser de større og til en vis grad de mindre leverandører til det offentlige marked.

2. Sikrer,at nye innovative servicer kan adderes over en kontraktperiode på fire år.

Og det er da ikke så ringe endda.

Det vil blive spændende for alle os som følger blandt andet SKI fra sidelinien, om SKI kan fortsætte i dette spor, eller om det blot er en enlig "udbudssvale".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere


Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere