En ny afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betyder, at du i fremtien kan blive pålagt et gebyr, når du betaler med MobilePay i butikker.
Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.
Ifølge afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen må Danske Bank af konkurrencehensyn ikke længere forbyde butikker i at opkræve gebyr for betalinger via MobilePay.
Noget som banken ellers hidtil har gjort.
"Danske Bank og Nets må ikke forhindre butikkerne i at opkræve gebyrer fra kunderne for brug af betalingskort. Det vil medføre en ulige konkurrence mellem forskellige udbydere af betalingsløsninger. Vi er derfor tilfredse med, at praksis er blevet ændret," siger Martin Nyvang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ifølge pressemeddelelsen.
Danske Bank retter ind
Afgørelsen har allerede fået Danske Bank til at rette ind, og den oplyser nu til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at den har ændret sine vilkår for virksomheders brug af MobilePay, så de ikke længere indeholder et forbud mod gebyrer.
»Det er en fejl, som nu er rettet, og det beklager vi. Da vi gik ind med MobilePay Business, var det i en periode gratis, hvor vi præciserede, at butikken ikke måtte vælte et gebyr over på forbrugerne,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen, ifølge Business.dk.
Læs også:
Betal med ur eller mobil: Mobilbetalingerne eksploderer - men NFC-teknologi er dømt ude