Fremtiden for bilindustrien er elektrisk og intelligent.
Det er tilsynelandende den erkendelse, som den 100 år gamle tyske bilprodukt BMW er kommet frem til.
BMW har netop offentliggjort en ny strategi, hvor el-biler og selvkørende teknologi kommer til at spille en nøglerolle.
Det skriver blandt andet det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg.
I løbet af de næste fem år forventer BMW at være klar med en ny serie af selvkørende, elektriske limousiner, som BMW indtil videre har døbt BMW iNext.
Men allerede næste år vil BMW være klar med en såkaldt roadster-udgave (en to-personers åben sportsvogn, red.) af virksomhedens el-sportsvogn i8.
En ny digital æra
På et pressemøde onsdag proklamerede BMW's administrerende direktør, Harald Krueger, at han er parat til at "lede BMW ind i en ny digital æra".
"Vi er nødt til at handle hurtigt og løbe risici i den digitale verden, hvilket inkluderer, at vi skal omfavne nye services som samkørselstjenester," sagde han ifølge Bloomberg.
På pressemødet uddybede BMW-direktøren dog ikke, hvordan den tyske bilproducent havde tænkt sig at omfavne samkørselstjenester.
Men han slog dog fast, at BMW tror på, at værdiskabelsen i bilindustrien i de kommende år vil flytte sig fra hardware til software og digitale tjenester.
BMW har allerede indledt på omstillingen. Gennem de seneste år har virksomheden lanceret el-bilerne i3 og i8, og sammen med Arriva og det tyske biludlejningsfirma Sixt har BMW også lanceret delebilstjeneste DriveNow, der blandt andet er aktiv i København.
Læs også: Vi har prøvet en dele-elbil - se her hvordan det gik
I konkurrence med Tesla
Præsentationen af BMW nye strategi kommer blot to uger før den amerikanske elbilproducent Tesla Motors præsenterer en ny, mindre og betydeligt billigere model, der blandt er udset til at skulle konkurrere med BMW's populære 3-serie.
Det ventes at Tesla præsenterer den nye bil på pressemøde den 31. marts og at bilen vil blive sat til salg i løbet af 2017.
Det er dog ikke alene Tesla, som BMW presses af. Det er i høj grad også udsigten til at blive udfodres af teknologigiganter som Google og Apple samt nye forretningsmodeller som Uber.
Det har fået bilproducenter over hele verden til at investere heftigt i nye digitale løsninger.
Senest har den amerikanske bilgigant General Motors brugt 6,7 milliarder kroner på at opkøbe iværksættervirksomheden Cruise Automation, der har udviklet selvkørende teknologi.
Computerworld har i øvrigt tidligere testet BMWs supersportsvogn i8. Du kan se hvordan det gik i vidoen herunder.
Læs også:
Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år
Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde