Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen har politianmeldt det tyskbaserede online-tøjfirma Zalando med en global omsætning på godt 22 milliarder kroner for spam i Danmark.
Konkret skulle Zalando have udsendt 173 spammails - uopfordrede reklamemails - til 18 personer, hvoraf hovedparten af de elektroniske breve indeholdt personlige anbefalinger af tøjselskabets produkter.
Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.
Her fremgår det også, at 16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage de omtalte reklamemails fra Zalando.
To af klagerne angiver, at de har modtaget tøjfirmaets reklamer, selvom de har trukket deres samtykke til dette tilbage.
Zalando beklager
Zalando har forklaret miseren med, at der har været tale om anbefalingsmails, hvor selskabet gjorde kunderne bekendte med lignende produkter til dem, der allerede havde købt.
Selskabet erkender dog også, at der har været systemfejl, så brugerne i visse tilfælde ikke har kunnet fravælge muligheden for reklamemails.
Den systemfejl har selskabet beklaget, mens tøjgiganten også ifølge Forbrugerombudsmanden har været behjælpelig med at få belyst sagerne, ligesom udsendelse af mails til de berørte kunder er stoppet.
I ét tilfælde har tøjselskabet dog helt afvist, at der skulle være tale om reklamemails, men at mailen i dette konkrete tilfælde var nødvendig kommunikation i forbindelse med køb og returnering af en vare.
Står til 17.300 kroner i bøde
Hvis alle anklagepunkter går igennem, står Zalando til en bøde på i alt 17.300 kroner.
Det skyldes, at spamregnskabet bliver udarbejdet med 10.000 kroner for de første 100 udsendte mails, mens alle spammails herefter bliver takseret til 100 kroner per mail.
Forbrugerombudsmandens presseafdelingen forklarer til Computerworld, at sagen nu ligger til efterforskning hos politiet, hvorefter det formodentlig kommer en afgørelse på sagen i løbet af 2016.
Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde
Posten udnyttes groft i spambølger: Derfor er det så svært at få styr på problemerne