Når man kan skrive to ph.d'er, en MBA og har en nøglerolle i den danske BI-verdenssucces Targit på cv'et i en alder af 45 år, kunne man måske finde det fristende at slappe lidt af.
Ikke mindst, når man befinder sig i det solbeskinnede Florida.
Det er dog ikke tilfældet for Morten Middelfart, der oprindeligt kommer fra Hjørring, men nu har adresse i Tampa Bay.
Han udviklede den software, der i 1996 blev købt af Targit og blev til selskabets BI-løsning.
Morten Middelfart var udviklingsdirektør i selskabet i en årrække, før han i efteråret 2014 valgte at forlade Targit for at prøve noget nyt.
"Jeg har programmeret computere, lige siden jeg var 12 år gammel, og jeg havde mit første professionelle arbejde som programmør som 14-årig. Jeg har altid været fascineret af kunstig intelligens - helt tilbage fra barnsben af," forklarer Morten Middelfart til Computerworld fra hjemmet i Florida.
Har gang i tre virksomheder
Dermed afslører han også, at det bestemt ikke nogen tilfældighed, at det netop er kunstig intelligens og algoritmer, hans nye virksomheder kredser omkring.
For ja, Morten Middelfart har masser af se til:
Han er stifter af virksomheden Social Quant og medstifter af Lumina Analytics.
Og så er han også lige CIO i Genomic Expression, hvor han er hevet ind som algoritme-eksperten.
Den store forandring
Morten Middelfart tager os med tilbage til dengang, hvor hans it-karriere for alvor begyndte at tage fart:
"Der sker det for mig, at efter jeg har været officer i militæret, kommer jeg til A.P. Møller og bliver i 1992 involveret i et af danmarkshistoriens største business intelligence-projekter - det vi dengang kaldte data warehousing."
"Der fik jeg idéerne om at lave brugervenlig adgang til data. Det var derfor, jeg startede mit eget firma i 1996, der så blev til teknologien i Targit, da jeg blev købt op."
Morten Middelfarts karriere i it-branchen har således hele tiden kredset omkring data og analyser af data.
Men alligevel er noget ved at forandre sig, forklarer han:
"Der, hvor jeg ser et enormt skifte i branchen, er, at fremtidens konkurrence kommer til at foregå på ydersiden af virksomheden."
"Det er din evne til at bruge eksterne datakilder til at få flere kunder i butikken. Det kunne være data fra Google, data fra sociale medier og alle mulige andre data - men grundlæggende handler det om at få flere kunder i butikken ved hjælp af eksterne data," siger Morten Middelfart.
"Det, der skal til, for at man kan gøre det, er fundamentalt anderledes end det, man har gjort tidligere. Der har det handlet om at se på, hvilke data jeg har i min virksomhed, hvordan de kan give den bedste værdi, og hvordan jeg kan kommunikere det rundt i min organisation."
Kræver ny teknologi
Det er her, at Morten Middelfarts viden om algoritmer og kunstig intelligens kommer ind i billedet.
Anvendelsen af eksterne data er nemlig ikke bare lig med en masse muligheder - det kræver også ny teknologi.
"Det er fundamentalt anderledes, når man skal arbejde med de eksterne data. Du har ikke alle data, så derfor skal koblingen mellem de eksterne data og dine interne data være statistisk."
"Du er nødt til at lave nogle statistiske sammenhænge, og så kommer du mere over i det, der hedder advanced analytics," forklarer han.
Læs også: Få styr på det nye algoritme-marked: Udnyt alle mulighederne - og undgå alvorlige problemer
Morten Middelfart uddyber, hvad udfordringen med de eksterne data præcis er:
"Lad os bare sige, at kun en procent af alle eksterne data er vigtige for dig. Så tænk på, hvor hurtigt de eksterne data vokser i forhold til de interne. De vil overhale dine interne data ufatteligt hurtigt."
"For at håndtere det problem, er du nødt til at bearbejde de data algoritmisk."
"Du er nødt til at bruge en helt anden form for computersystemer, hvor systemerne arbejder meget mere autonomt."
"Amazon er skoleeksemplet på, hvordan man begyndt at bruge datamining til at skabe mersalg. Det er i virkeligheden bare den generation af computersystemer, der nu er blevet mainstream," forklarer Morten Middelfart til Computerworld og tilføjer:
"Med sytten års erfaring med at lave data warehouse er det i min verden det skifte, der er kolossalt."
"Det er et skifte, der betyder, at der er meget mere usikkerhed i data, at data har en anden form, at data er statistisk relateret, og derudover at data er i så store volumener, at du er nødt til at anvende autonome algoritmer."
Software dengang og nu
Hvordan er det anderledes at skrive de her algoritmer i forhold til det, du udviklede i 90'erne?
"En af mine ph.d'er er jo i datamining, hvor jeg har udviklet algoritmer og nye data mining-metoder, så i virkeligheden er det måske det her, jeg er uddannet til."
"I den gamle verden, hvor det handlede om at lave grafer til alle, ville du formentlig bruge under 20 procent af din tid på at lave kernen, hvor computeren reelt forædler data, og så ville du bruge 80 procent på at lave brugerinterfacet."
"Hvis du tager en autonom algoritme, så er det nærmest helt omvendt."
"Algoritmen gør alt muligt spændende og mere effektivt, men omvendt tager den også dig ud af beslutningscirklen. Når du arbejder med algoritmer, kan du være ekstremt mere effektiv i det forretningsmæssige impact, du har, fordi du fokuserer på at skabe forretningsmæssig værdi og tager brugeren lidt ud."
"Der skal stadig tegnes en graf en gang imellem, men for mig er de grafer, der bliver tegnet i dag, nogen, der fortæller, hvad det så var, at algoritmen gjorde - i stedet for at sige: 'Hvad er det, jeg skal gøre?'"
De nye virksomheder
Vi spoler igen frem til Morten Middelfarts nye virksomheder og projekter, som han driver fra Tampa i Florida, hvor han både bor og har kontor.
Social Quant, som han selv har stiftet, har mange Twitter-brugere måske bemærket - for det er nemlig i høj grad det sociale medie, der er udgangspunktet.
"Det fundamentale ved Social Quant er, at det er algoritmisk lavet, og produktet er, at man køber tid på en algoritme - det er subscription-based," forklarer Morten Middelfart.
"Det er der rigtig mange mennesker, der gerne vil betale for. Jeg ser et tydeligt mønster i, hvem der er interesseret i det her. Det er typisk marketingfolk og folk, der arbejder med at drive trafik til websites."
Læs også: Dansk it-topchef flyttede hele familien til USA: Sådan er det at arbejde i Amerika
"Vi gør dybest set det, at vi introducerer rigtig mange til hinanden på sociale medier og ser på, hvilke relationer der holder."
"Social Quant har indtil videre introduceret mere end halvanden procent af alle Twitters brugere til hinanden og koblet dem sammen. Halvanden procent af hele Twitter er der ikke nogen andre i verden, der har gjort," lyder det fra Morten Middelfart.
Han afslører samtidig en anden vigtig pointe omkring Social Quant og hans andre projekter:
"Vi ejer alle data om, hvorfor de connectede. Med andre ord ejer vi ikke bare værktøjet længere. Nu ejer vi også data."
Opskriften på en moderne softwarevirksomhed
Morten Middelfart beskriver sin grundopskrift på, hvordan en softwarevirksomhed skal laves i dag sammenlignet med, da han startede det, der endte med at blive til Targits BI-løsning:
"Dengang var det bare et værktøj. I dag er det en service, der er drevet af autonome algoritmer og computere - kunstig intelligens, om du vil - der så ejer sine egne data. Det er min idealvirksomhed i dag," lyder det fra Morten Middelfart, der altså også står bag Lumina Analytics og er CIO i Genomic Expression.
"Det er alle tre seriøse projekter. Det er levende og store projekter. Det er virksomheder, der ejer egne data, og hvor værdiskabelsen er algoritme-baseret."
Læs også: Dansk it-direktør får sin anden ph.d. - om algoritmer
Om Social Quant og Lumina Analytics, som han selv er stifter og medstifter af, uddyber Morten Middelfart:
"Det er begge virksomheder i størrelsesordenen 10 ansatte. Men det er væsentligt at forstå, at det er virksomheder, hvor effekten af den enkelte medarbejder er helt anderledes."
"Når vi sælger Social Quant, er det jo bare et website, hvor du signer ind på, og det er heller ikke noget, der skal implementeres. Så du skal ikke have folk på jorden og ind og lave et stort projekt med konsulenter, som man skulle i den gamle verden."
"Social Quant er en supercomputer bestående af mere end 100 servere, der kører parallelt. Forestil dig hvor stor en it-afdeling, du normalt ville skulle have for at drive 100 servere. Den slags er vi i stand til at outsource i dag."
Dermed vender vi tilbage til det med, at det ikke er nogen tilfældighed, at Morten Middelfart er havnet, hvor han er.
"Jeg vægter aller mest, at jeg har lov til at lave det, der passer mig - det, jeg synes, er mest spændende."
"Udover at min ene ph.d. er på det her felt, så har jeg også en stor interesse i det, og synes, at det er sjovt at arbejde med."
Læs anden del af interviewet med Morten Middelfart senere på Computerworld.
Læs også:
Dansk it-direktør får sin anden ph.d. - om algoritmer
Få styr på det nye algoritme-marked: Udnyt alle mulighederne - og undgå alvorlige problemer
Dansk it-topchef flyttede hele familien til USA: Sådan er det at arbejde i Amerika