It-selskabet Citrix gennemgår i disse måneder den største organisatoriske ændring i selskabets 27-årige historie.
Som Computerworld tidligere har berettet, bliver selskabet delt op i to, mens omkring hver 10. af Citrix cirka 10.000 medarbejdere må ud og lede efter nyt arbejde.
Det kan du læse mere om her: Citrix splittes op i to og fyrer hver 10. ansatte: Danske ansattes fremtid er uvis
I Danmark er 60 folk fyret i de forgangne måneder.
Alle danske fyringer er blevet foretaget i selskabets danske GoTo-udviklingsafdeling i Skelbækgade i København med direkte reference til hovedkvarteret i USA.
"Vi har simpelthen spredt os over for mange teknologiplatforme, hvilket vi nu tager konsekvensen af. Derfor gør vi nu klar til et slankere, mere effektivt og mere fokuseret Citrix, så kunderne ved, hvad de investerer i," forklarer selskabets danske landechef, Mads Skalbo, til Computerworld.
Det nye Citrix
Mads Skalbo fortæller, at det nye Citrix formentlig vil stå klart i starten af sommeren, som svarer nogenlunde til den tid, hvor selskabet afholder sin store, årlige Synergy-konference i Las Vegas, USA.
I det nye Citrix satser selskabet på sine flagskibsprodukter XenApp, XenDesktop og XenServer, mens også der er blevet plads til XenMobile-, Workspace Suit-, Sharefile- og Netscaler-produkterne.
Dermed er hele GoTo-forretningsdelen adskilt i et nyt selskab, hvor den danskfødte samarbejdsplatform Podio flytter til USA, hvor det videreudvikles som selvstændigt produkt.
Den danske GoTo-udviklingsafdeling bliver dog nedlagt, hvilket vil sige, at afdelingens 60 folk med reference til hovedsædet i USA er fyret.
Løfte: Kunderne mærker ingenting
Citrix Danmark får samtidig tilført en lille flok fra Podio-holdet fra Skelbækgade på Vesterbro i København til Citrix Danmarks hovedkvarter på Østerbro i hovedstaden.
Disse folk skal stå for fortsat support af danske kunders eksisterende Podio-licenser.
"På trods af de nye organisationsændringer kommer de eksisterende kunder ikke til at mærke nogle forandringer," bedyrer Citrix' danske landechef Mads Skalbo.
Han fortæller, at også Citrix' cloudsatsninger efter købet af Cloud.com bliver siet fra, hvilket eksempelvis indebærer, at Cloud Portal er fortid i selskabet.
"Citrix' cloudstrategi handler om at understøtte vore kunders strategier om at flytte deres workloads ud i skyen," tilføjer Mads Skalbo.
Nye ansigter på flere poster
Den danske landechef er for øvrigt efter et godt regnskabsår for Citrix Danmark med en omsætningsvækst på 19 procent også blevet landechef for Citrix i Sverige.
Han skal dermed favne over både Danmark og Sverige, hvor der er henholdsvis godt 30 og 40 medarbejdere.
Dermed er han blot ét af flere nye ansigter på topposter i selskabet, som i efteråret måtte sige farvel til den administrerende direktør Mark Templeton, der blev afløst af Kirill Tatarinov, som kommer fra Microsoft.
Det kan du læse mere om her: Kendt Microsoft-mand bliver ny topchef for Citrix
Alle forandringerne i Citrix er reelt sket, efter Elliot Management i efteråret 2015 købte små 10 procent af aktierne i selskabet.
Herefter har investeringsfolkene løbende indsat flere folk i bestyrelsen, som altså har svunget kniven over både produkter og personer i de seneste måneder i håbet om at relancere Citrix som et stærkere og mere fokuseret selskab.