Det nordiske marked for såkaldte virksomhedsportaler - også kaldet 3. generations intranet - vokser lynhurtigt.
Ifølge analysevirksomheden IDC har virksomhederne i Norden så travlt med at købe og implementere virksomhedsportaler, at markedet vokser med over 20 procent om året frem til 2008.
Analytikerne har set nærmere på markedet i Norge, Sverige, Danmark og Finland, hvor leverandører som Tietoenator, IBM, WM-data og Ementor er blandt de største spillere.
Analysen viser, at virksomhederne er blevet lune på web- og intranetportaler, som giver medarbejdere, leverandører og kunder direkte adgang til virksomhedens it-systemer, uanset om man er koblet op via intranet eller internettet.
Virksomhedsportalen fungerer ganske enkelt som en fælles platform for adgang til data og til virksomhedens bagvedliggende it-systemer, såsom CRM- og ERP-software.
- Markedet for virksomhedsportaler vokser kraftigt, fordi de hjælper virksomheder med at komme over det problem, der i dag bliver karakteriseret som kompleksitets-krisen, siger Nils Molin, senioranalytiker fra IDC, som står bag analysen.
Han henviser til, at det kan være svært for både medarbejdere, kunder og leverandører at gennemskue, hvor de skal få adgang til de data og systemer, som de har behov for.
Ifølge IDC får nordiske virksomheder øjnene op for, at en virksomhedsportal bygger bro mellem ansatte, købere, leverandører, kunder og det utal af it-systemer, som mange virksomheder benytter.