Apple-kunder, der har fået deres iPhones spærret på grund af den kontroversielle "fejl 53" kan kræve, at Apple låser telefonen op eller erstatter den.
Det mener forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet.
"Vores råd til forbrugerne er, at de klager til forhandleren og sørger for at få dokumenteret klagen. Her skal de stille krav om at få genoprettet deres telefon eller få en helt ny telefon, og hvis Apple eller forhandleren ikke ønsker at efterkomme forbrugerens ønske, skal forbrugeren klage videre til Forbrugerklagenævnet," siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet, til Computerworld.
Apple: Det er en sikkerhedsfeature
Fejl 53 er en fejl, som rammer iPhone-kunder, der har fået udskiftet fingeraftrykssensoren på deres telefoner.
Kunder, der er ramt af fejlen oplever efterfølgende, at deres telefoner bliver spærret og fuldstændige ubrugelige.
Apple har tidligere oplyst til den britiske avis The Guardian, at "Fejl 53" en sikkerhedsfeature, der skal beskytte brugerne mod misbrug.
Men ifølge Martin Salamon er der dog snarere tale om en fejl ved produktet - det der i købeloven bliver defineret som 'en mangel' - end en "feature".
"Det er positivt, at fabrikanterne indbygger sikkerhedsfunktioner i telefonerne, men det er at gå langt ud over det saglige hensyn, der må være til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny telefon. Når Apple ødelægger folks telefoner på den her måde, så mener vi, at der er tale "en mangel" ved produktet," siger han
Har man som forbruger ikke selv et ansvar, hvis man enten selv begynder at skrue på sin telefon eller overlader den til uautoriserede reparatører?
"Jeg mener, at ansvaret for hele den her misere, hviler på Apple, fordi Apple hverken har informeret brugeren i forvejen eller gjort noget for at udbedre problemet. Når du som forbruger ikke i forvejen er informeret om at denne type reparation kan ødelægge telefonen, så mener jeg heller ikke, at du har et ansvar," siger Martin Salamon.
Men som forbruger ved du jo eksempelvis godt, at din garanti som regel bortfalder, når du laver uautoriserede indgreb på produkter. Så forbrugerne ved vel, at der er en risiko forbundet med det...
"Vi anbefaler ikke, at folk selv går ind og laver indgreb på deres telefoner. Men der er også tale om, at folk har fået spærret deres telefoner efter at have overladt dem til reparatører, der kan reparere alle mulige andre slags telefoner og hidtil også har repareret iPhones," siger han.
Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra Apple.
Men
Apples danske pr-bureau, Kudos, oplyser i en mail til Computerworld, at Apple henviser til de oplysninger, der kan findes på virksomhedens support-sider.
Derudover har Apple ingen yderligere kommentar til sagen.
Læs også:
Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53'
Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"
Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple