Artikel top billede

(Foto: Mads Elkær)

Vestager advarer: Vi kommer efter firmaer, der sætter sig for tungt på data

EU's konkurrence-myndigheder betragter big data som et forretningsaktiv, som virksomhederne ikke må anvende til at presse andre ud af markederne, lyder det fra konkurrence-kommisær Margrethe Vestager.

I en tid, hvor indsamlingen af store datamængder er på alles læber, sætter EU's konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, jagten ind på selskaber, der aktivt udnytter indsamlede datamængder til at tryne konkurrenterne.

Også på dataområdet gælder EU's anti-monopol-regler nemlig, lyder det fra EU, der ganske vist endnu ikke har identificeret konkrete problemer på området endnu.

Der er mange fordele i at anvende data til at minimere omkostninger og udvikle bedre services og løsninger.

"Men hvis kun få virksomheder kontrollerer de data, som er nødvendige for at opfylde kundernes behov og virksomhedernes behov for at minimere omkostninger, kan de få magt nok til at presse deres konkurrenter ud af markedet " sagde Margrethe Vestager, da hun søndag talte til en konference i München.

Den situation vil EU arbejde på at undgå.

Ifølge Margrethe Vestager er det grunden til, at kommissionen fremover vil betragte data som ethvert andet aktiv, der er underlagt de almindelige konkurrence-regler.

"Vi behøver ikke et helt nyt konkurrence-regelsæt til big data-verdenen - ganske som vi ikke behøver særskilte regelsæt til fax-maskiner, kreditkort eller pc'er," sagde hun.

Kan miste incitamentet

Der er også en risiko for, at en skæv fordeling af ejerskabet til data kan gå ud over virksomhedernes lyst til at anvende data - eksempelvis hvis de nærer en mistro til de virksomheder, der sidder på data-mængderne.

"Med mindre konkurrence er der en risiko for, at der ikke vil være nok incitament for virksomhederne til at fortsætte med at anvende big data til at servicere kunderne," sagde Margrethe Vestager.

EU-Kommissionens konkurrence-myndigheder vil fremover have fokus på kontrollen af datamængder i forbindelse med godkendelse af eksempelvis fusioner og opkøb.

Her har kommissionens konkurrence-myndigheder ellers hidtil primært kigget på klassiske markedsandele.

To opkøb

Kommissionen er blevet opmærksom på emnet i forbindelse med to sager, nemlig Googles opkøb af DoubleClick i 2007 samt Facebooks opkøb af WhatsApp i 2014.

Det kan du læse mere om her: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen

Margrethe Vestager sagde dog i München, at de to pågældende sager ikke var store nok til at vække bekymring.

Det skyldes, at konkurrerende selskaber også efter opkøbene ville have adgang til anvendelig data fra mange forskellige kilder, lød det fra kommissæren.

"Vi er nødt til at sikre, at nye ideer får en fair chance. Magtfulde virksomheder må ikke misbruge deres magt til at stoppe nye ideers chance for succes," lød det fra kommissæren.

Data er ok

Hun understregede samtidig, at EU's udmelding ikke betyder, at konkurrencemyndighederne vil skride ind bare fordi, at en virksomhed er baseret på data eller anvender store mængder data.

Det vil alene ske, hvis data-brugen skader konkurrence-miljøet.

"Her kan vi være nødt til at genskabe en jævn bane. Men vi vil ikke skride til handling bare fordi et selskab ejer en masse data. For data kan ikke automatisk oversættes til magt," sagde hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere