De to ejere af discountselskabet CBB Mobil, Peer Kølendorf og Michael Moesgaard Andersen, kan hver sætte 65 millioner kroner i banken efter at have solgt selskabet til Sonofon.
Da handlen blev indgået i sidste uge, ville hverken de to sælgere eller Sonofon ud med prisen.
Onsdag morgen står prisen på 130 millioner kroner at læse i regnskabet fra det norske teleselskab Telenor, der i februar købte de resterende 46,5 procent af aktierne i Sonofon.
Den pris svarer til, at nordmændene lagde 800 kroner på bordet for hver af de 160.000 kunder, som CBB Mobil ifølge Sonofon-direktør Tage Reinert havde, da handlen blev indgået.
Prisen er lidt højere, end hvad de fleste analytikere har gættet på, men en anelse lavere end de 200 millioner kroner, som Peer Kølendorf tidligere erklærede sig villig til at sælge for.
Sonofon står i stampe
CBB Mobil har tidligere lejet sig ind på Sonofons mobilnet. Med handlen beholder Sonofon kunderne og dermed indtægter på sit eget netværk. Hvis CBB Mobil havde fundet en anden køber, var trafikken fra kunderne smuttet væk.
Sonofon A/S | Kvartalsregnskab | |
Millioner kroner | 1. kv. 2004 | 1. kvartal 2003 |
Omsætning | 1.050 | 1.042 |
Resultat af før afskrivninger (EBITDA) | 254 | 277 |
Resultat | -4 | 6 |
Antal ansatte | 1.274 | 1.387 |
Sonofon mister lige nu andele af det danske mobilmarked, konstaterer Telenor i sit regnskab, hvor markedsandelen bliver estimeret til 22 procent. Antallet af egne kunder er gået en anelse tilbage fra årsskiftet til knap en million. Prisfaldet gør endda, at kunderne slipper med stadig mindre regninger.
Sidste år fik Sonofon et underskud på 73 millioner kroner. Det forklarede Tage Reinert med en ekstraordinær nedskrivning af investeringen i den trådløse bredbåndsteknologi FWA. Den forklaring kan ikke bruges længere.
- Priskonkurrencen på det danske mobilmarked er i dag hårdere end nogensinde. Sonofon følger prisudviklingen, og det kan aflæses i vores regnskab, hvor både omsætning og indtjening er påvirket af prisfaldet. Vi forventer, at der også i resten af året vil være kraftig priskonkurrence, men Sonofon er klar til kamp, og vores mål er på kort sigt at fastholde og siden hen øge vores markedsandele, siger direktøren.
Han begrunder dog også underskuddet med stigende afskrivninger, fordi Sonofon stadig udbygger sit netværk.