Det er blevet en rigtig god forretning at få it-kunderne til at betale løbende til et cloud-abonnement.
I hvert fald taler en opgørelse over omsætningen på cloud-markedet sit eget helt klare sprog. Det er et marked præget af massiv vækst.
Det er amerikanske Synergy Research Group, der skriver, at omsætningen på tværs af seks typer nøgle-tjenester på cloud-markedet er steget med 28 procent på et enkelt år.
"Public IaaS/PaaS services havde den højeste vækstrate med 51 procent, efterfulgt af private og hybrid cloud infrastructure services med 45 procent, men alle segmenterne voksede med mindst 16 procent," lyder det fra Synergy.
Læs også: Opgørelse over cloud-leverandørernes nedbrud: Sådan klarede de sig i 2015
I alt blev der ifølge analysefirmaet på et enkelt år omsat for 110 milliarder dollars - omkring 754 milliarder danske kroner.
"Der bliver stadig brugt flere penge på infrastruktur-hardware og software end på cloud services, men afstanden indsnævres hurtigt."
Synergy Research Group skriver, at 2015 var året, hvor cloud for alvor blev mainstream.
"På tværs af et bredt udsnit af cloud-applikationer og services har vi set, at anvendelsen nu har passeret 'early adopter-fasen', og barriererne for at taget det i brug fortsætter med at forsvinde."
"Cloud-teknologierne genererer nu massive omsætninger og høje vækstrater, der vil fortsætte langt ind i fremtioden, hvilket gør det til en spændende tid for it-leverandører og serviceleverandører, der fokuserer på cloud," lyder det fra analysefirmaet.
Så indbringende er cloud
Et af de softwareselskaber, der satser massivt på cloud, Microsoft, har tidligere løftet lidt af sløret for, hvor fornuftig Office 365-forretningsmodellen er.
Selskabets finansdirektør forklarede, at en Office 365-bruger over hele levetiden rundt regnet indbringer Microsoft 1,8 gange det beløb, som en klassisk Office-kunde ville indbringe.
Det vil med andre ord sige, at Microsoft i det lange løb øger omsætningen med 80 procent ved at få kunderne til at skifte til den store Office 365-pakke, der inkluderer både Exchange, SharePoint og Skype for Business i skyen.
En ekspert udtalte dog efterfølgende, at 1,8-regnestykket kan være lavt sat.
"Hvad med 6x eller 20x?" lød det ud fra pointen om, at kunderne førhen ventede med at investere i ny software, til Microsoft rent faktisk havde noget nyt at byde på, hvor de nu betaler løbende.
Læs også: Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing
Der er dog også betydelige gevinster at hente i cloud-modellen for kunderne.
Med cloud-modellen udrulles de nye funktioner løbende, så man som kunde hele tiden får adgang til det nyeste, og modellen er også mere fleksibel i den forstand, at man kan skalere op og ned i antallet af brugere i takt med virksomhedens udvikling.
Samtidig skal man huske, at den gamle model, hvor man selv drifter it-løsningerne, også medfører både udgifter og et vist tidsforbrug i it-afdelingen.
Af samme grund bliver cloud computing mere og mere udbredt på globalt plan og også lokalt her i Danmark, hvor 37 procent af virksomhederne i dag bruger cloud computing i større eller mindre omfang.
Læs også:
Opgørelse over cloud-leverandørernes nedbrud: Sådan klarede de sig i 2015
Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder