Cloud computing bliver mere og mere udbredt på globalt plan og også lokalt her i Danmark, hvor 37 procent af virksomhederne i dag bruger cloud computing i større eller mindre omfang.
Så meget mere alvorlig er konsekvensen også, når cloud-løsningerne fra tid til anden er ramt af nedbrud.
Det er naturligvis et grundvilkår, når det kommer til it, at løsningerne til tider kan drille.
Men mens et lokalt, afgrænset nedbrud hos en given virksomhed ikke har den store konsekvens for omverdenen, når rammer et cloud-nedbrud mange tusinde brugere på samme tid.
Sådan klarede de sig i 2015
Vores kolleger på det amerikanske Networkworld bringer overblikket over, hvordan det stod til med nedetiderne hos de største cloud-leverandører i 2015.
Det er det Gartner-ejede CloudHarmony, der står bag opgørelsen, og det er specifikt cloud-produkterne i kategorien infrastructure as service, der er er i fokus.
Eksempler på IaaS er Amazon Web Services og Microsofts Azure.
ClouadHarmony registrerede i 2015 56 nedbrud hos Amazon fordelt på selskabet fire hovedprodukter i cloud-kategorien.
Det resulterede i en samlet nedetid på to og en halv time - hvilket er det bedste resultat blandt de største leverandører.
Til sammenligning havde IBM Softlayer ifølge artiklen hos Networkworld en nedetid på 17 timer i 2015.
Googles Cloud Platform landede på en nedetid på 11 timer og 34 minutter, mens Microsofts Azure havde problemer i i alt 10 timer og 49 minutter i 2015, hvis man skal tro CloudHarmonys opgørelse.
De tidsangivelser dækker over, at Google havde i alt 167 nedbrud sidste år, mens Microsofts Azure var ramt af i alt 71 nedbrud.
Kun til fingerpeg
Networkworld skriver, at CloudHarmonys opgørelse kun giver et vigtigt fingerpeg om, hvordan det står til med oppe- og nedetiden hos de forskellige leverandører. Det er således ikke en 100 procent korrekt opgørelse, da undersøgelses-metoden har visse begrænsninger - den kan nok betegnes som en grundig stikprøvekontrol.
Azure hårdt ramt i Europa
En ting er derfor også de globale resultater, noget andet er, at der kan være regionale forskelle i, hvordan leverandørerne klarer sig.
Microsoft var eksempelvis flere gange i 2015 ramt af nedbrud på Azure i Europa - både to gange i december og i foråret havde kunderne problemer med at cloud-løsningerne fra Microsoft i vores del af verden.
Men selvom den slags situationer naturligvis skaber store frustrationer hos mange brugere, kan cloud-leverandørerne generelt siges at have mindst ligeså godt styr på driften - hvis ikke bedre - end de fleste lokale datacentre i virksomhederne.
Det nye er derfor, at man som bruger/kunde ikke kan gøre noget, når nedbruddet rammer. I stedet må man afvente, at leverandøren løser problemet.
I øvrigt klarede selskaber som Amazon, Microsoft og Google sig fornuftigt i 2015, når man sammenligner med cloud-leverandørerne generelt.
For det var ikke bare IBM, der havde mere nedetid, også Rackspace og Digital Ocean klarede sig dårligere ifølge CloudHarmony.
Værst klarede CenturyLink sig - her var den samlede nedetid på over 31 timer.
Joyent var den leverandør, der klarede sig bedst - her var nedetiden på blot 34 minutter i 2015.
Læs også:
Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder
Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing
Office 365 og Azure igen ramt af problemer: Kunderne undrer sig højlydt