På grund af forsinkelser hos leverandøren e-Boks har Digitaliseringsstyrelsen måtte skære i funktionerne til den næste version af Digital post, som er obligatorisk for borgere, virksomheder og myndigheder at bruge.
Det fremgår af et kontrakttillæg til Digital post 2, som Digitaliseringsstyrelsen og leverandøren e-Boks har underskrevet i dag.
Læs også: Nu kan du logge ind på eBoks med dit fingeraftryk
Konkret har styrelsen i forbindelse med udrulningen af Digital post 2 i starten februar nedprioriteret, at virksomheder kan have tilknyttet flere mails til advisering af ny digital post.
Myndigheder kan til gengæld benytte deres egne indbakker uden først at logge på e-Boks' mailløsning med NemID.
Sparer tre millioner på kontrakten
Samtidig må myndighederne, borgerne og virksomhederne også vente til sommeren 2016 med at kunne sende og modtage store filer op til 100 megabyte.
Det fortæller Digitaliseringsstyrelsens kontorchef i Center for infrastrukturprojekter og udbud, Stine Hegelund Bertelsen, til Computerworld.
Læs også: Nye smarte funktioner til din digitale post er forsinket i flere måneder
Hun tilføjer, at samtidig har styrelsen fået skærpet kontrakten med e-Boks, så Digital post-leverandøren på grund af forsinkelserne nu må nøjes med syv millioner kroner for at stille post-infrastrukturen til rådighed frem fra de oprindelige 10 millioner kroner.
"Boden for hele kontrakten er også hævet 50 procent over det nuværende niveau," lyder det fra Stine Hegelund Bertelsen.
"Forsinkelserne betyder, at vi har haft en skærpet dialog med e-Boks, for det er jo selvfølgelig ikke tilfredsstillende," tilføjer hun.
Lavere priser og flere funktioner
Stine Hegelund Bertelsen fortæller, at trods de dårlige nyheder med begrænset funktionalitet kan borgere, virksomheder og myndigheder alligevel se frem til en forbedret udgave af vores alle sammen Digital post til næste år.
Læs også: Myndighederne vælter digital post ud - se hvor mange beskeder der havner i din postkasse
Myndigheder vil eksempelvis opleve markant lavere priser, som du kan læse mere om her.
"Borgere og virksomheder vil også opleve, at kontinuiteten i den nuværende løsning fortsætter, hvor e-Boks har forbedret designet for at skabe bedre overskuelighed," forklarer Stine Hegelund Bertelsen om den kommende Digital post 2-løsning.
På borgersiden har e-Boks indført, at flere kan modtage sammen mail fra det offentlige. Det kunne eksempelvis være relevant for forældre til et barn, hvor både moderen og faderen kan informeres med flermodtager-funktionalitet.
Myndighederne kan se frem til, at henvendelser fra borgerne kommer i mere struktureret form, så myndighederne får mulighed for at sætte automatiserede processer op til håndtering af borgerhenvendelser.
Danskerne vender mailen ryggen - har det offentlige en Plan B med digital post?
Menneskelig fejl bag digital post-brøler hos Skat: 230.000 virksomheder har modtaget forkert brev