Artikel top billede

5.000 kunder og partnere deltager i denne uge i den europæiske udgave af Microsofts Convergence-konference.

Microsofts plan: Alle løsninger og alle produkter skal samles i skyen

Reportage, Barcelona: Microsofts cloud-strategi er ved at nedbryde grænserne mellem softwaregigantens mange forretningssystemer. Her er de tre elementer i Microsofts plan, der skal drive virksomhedernes digitale transformation.

Barcelona: Den digitale transformation af forretningsverdenen sætter et stort aftryk på Microsofts årlige Convergence-konference, som afholdes i denne uge i Barcelona.

Traditionelt har konferencen haft stærkt fokus på Microsofts økonomi- og forretningssystemer (ERP og CRM), der er samlet under fællesbetegnelsen Dynamics.

Men det er tydeligt, at Microsofts cloud-strategi lige så stille og roligt er ved at nedbryde grænserne mellem softwaregigantens produktsiloer.

Microsofts "cloud first - mobility first"-strategi overruler med andre ord fortidens sondring mellem rene forretnings-løsninger på den side og traditionelle produktivitets-systemer som Office, Sharepoint og Exhchange.

Og den lim, der holder det hele sammen, er cloud-teknologi.

Data flyder frit

Satsningen på at flytte kundernes software og over på en cloud-platform giver ifølge Microsoft store muligheder for at få data til at flyde frit mellem forskellige platforme indenfor devices, software og databaser.

Som eksempel er de nyeste versioner af softwaren i Dynamics-verdenen nu mere eller mindre fuldt integrerede med Office 365, Sharepoint og business intelligence, som alt sammen kan håndteres fra computere eller devices, uanset om de er baseret på Microsofts eget Windows, Googles Android eller Apples iOS.

I Microsofts cloud-evangelium styres det hele af cloud-platformen Azure, hvor kunderne i fremtiden skal hente de produkter og services, som for bare fem-ti år siden blev leveret i en boks.

I princippet skal en kunde i fremtiden kunne gå på nettet og sætte flueben ved de services, som man har brug for og som man derfor gerne vil abonnere på.

Tre elementer

Microsoft præsenterer sin produktstrategi ud fra tre grundelementer:

Mere (det vil sige bedre) personal computing: Her er det cloud-udgaven af den klassiske Office-pakke, der via devices skal kunne præsentere de services og apps, som brugeren abonnerer på.

Det kommer ifølge Microsofts vision til at fungere på tværs af platforme og operativsystemer. Microsoft foretrækker naturligvis at kunderne holder sig til Windows - og allerhelst en Surface-tablet.

Men det er bemærkelsesværdigt, at samtlige præsentationer på Convergence-konferencen ledsages af en bemærkning om, at den ene eller anden service, naturligvis også kan afvikles på Apples iOS, eller Android, der som bekendt er de dominerende operativsystemer i den mobile verden.

Element nummer to er Productivity, som strækker sig fra ERP-systemerne NAV og AX over CRM databaser, busines intelligence og de nye Power Apps, der skal give kunderne mulighed for selv at bygge apps, der trækker på data fra dine egne systemer.

Som tredje element taler Microsoft nu ikke bare om skyen, men om den "intelligente sky". Her er det især den stemmestyrede digitale assistent Cortana, der er det store slagnummer, som har imponeret deltagerne på Convergence.

Læs også:

Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Nu spiller Microsofts Cortana sammen med Office 365: Det kan Cortana hjælpe dig med

Cortana har været på banen i mere end halvandet år og har hidtil været mest kendt som en stemmestyret udgave af søgemaskinen Bing.

Men med integration til Microsofts business software kan Cortana nu håndtere langt mere komplekse opgaver

Et af de eksempler, som flere gange er blevet trukket frem her i Barcelona, er at Cortana på basis af data fra eksempelvis Dynamics CRM selv analyserer data og præsenterer forslag til, hvilke produkter en bestemt kunde er moden til købe.

Gennem Cortana kan man også med ren stemmestyring oprette ordrer i sit indkøbssystem. Visionen er, at man som kunde hos Microsoft kan skabe "intelligente kunderelationer".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere