Interview: Rigtig mange af brugerne af Jyske Banks netbankløsning er godt og grundigt gnavne efter, at netbanken er blevet opdateret til en ny version.
Det fremgår ganske tydeligt af den kommentartråd, der er koblet til nyheden på bankens webside.
I skrivende stund er der 194 kommentarer, hvoraf mange udtrykker utilfredshed med opgraderingen og de nye funktioner i netbank-løsningen.
"Der er sikkert nogle, der syntes, det kan være smart. Så giv dem et tilvalg. Jeg ønsker et fravalg, så jeg kan få en ordentlig oversigt over mange posteringer uden at skulle scrolle ad h.. til," skriver Jørgen Madsen i et indlæg.
Kritikken går i mange tilfælde på en ny oversigt over kontobevægelser, print-funktionen og et nyt forbrugsoverblik, der efter planen skal give brugeren overblik over, hvad pengene anvendes til.
Eksempelvis skriver Jyske Bank-kunden C. Nielsen:
"Kan kun tilslutte mig kritikken. Den nye version er absolut ubrugelig. Savner desuden det gamle søjlediagram, som viser fordelingen mellem indtægter og udgifter (bruger det i min virksomhed)."
Eller som det udtrykkes af en bruger med navnet Rita Petersen:
"Det her er altså noget frygteligt bras. Mit forbrug kan jeg udmærket styre og har ikke brug for bankes hjælp til det. Jeg er virkelig rystet, og jeg ønsker bare tilbagerundning, så jeg igen kan se ind- og udbetalinger samt afstemninger og kommentarer."
Den opdaterede netbank er ellers blevet test af brugerne, før den er blevet taget i brug.
Banken har således spurgt sine brugere om den nye netbank.
Men hvordan er kritikken blevet så massiv?
Tre ting deler vandene
Ole Møller, du er afdelingsdirektør i Jyske Bank med ansvar for digitale kunder. Brugerne er blevet spurgt til råds, og løsningen er testet af brugerne. Hvordan kan det gå så galt, som kommentarfeltet mere end antyder?
"Der er tre typer henvendelser. Langt den største klagestrøm modtog vi, efter vi havde fjernet print-funktionen. Den har vi tilføjet igen," fortæller han.
"Desuden er der en gruppe, som ikke er så glade for det nye forbrugsoverblik, der viser forbruget på en ny måde. Den funktion kan man slå fra, hvis man ikke ønsker den."
Banken har således allerede efterkommet brugernes ønsker i kommentarfeltet på to områder.
"Det sidste område, der klages over, er designet. Vi synes selv, det er blevet flot og moderne, men det er ikke alle, der er enige i det. Men den uenighed undgår vi nok aldrig helt," Lyder det fra Ole Møller.
"Der er også rigtig mange, der er glade for de nye tiltag."
Læs også:
Derfor gik Nordea i sort i weekenden - var under heftigt hackerangreb i flere lande
Sådan vil bankerne passe på dine sparepenge: Her er de fire sikkerhedsmæssige hovedfjender lige nu
Finanssektorens vilde it-boom slet ikke slut: Derfor venter ny bølge af digitale investeringer