Sonofons administrerende direktør, Tage Reinert, fastslår, at købet af discount-selskabet CBB Mobil kan ses som "et defensivt træk".
CBB Mobils ejere, Michael Moesgaard Andersen og Peer Kølendorf, har længe været på jagt efter købere til selskabet.
Hvis Sonofon ikke havde budt sig til, stod selskabet til at miste indtægterne fra samtaler og SMS'er fra CBB Mobils kunder, som i forvejen benytter Sonofons mobilnetværk.
- Med købet fastholder vi trafikken, samtidig med at vi udvider vores markedsandel og får den fulde indtjening fra kunderne, siger Tage Reinert.
Ifølge Sonofon-direktøren har CBB Mobil 160.000 kunder, som ikke kommer til at mærke forandringer ved at blive betjent af en ny ejer.
Discountselskabet fortsætter med sin egen profil, og Tage Reinert vil ikke umiddelbart svare på, om selskabet skal ind på nye områder, for eksempel fastnettelefoni eller bredbånd, sådan som TDC har stillet det i udsigt efter købet af Telmore.
Tage Reinert fastslår dog, at Sonofons eget discount-koncept, Selvhenter, fortsætter trods købet af mere succesrige CBB Mobil. Han mener, at der er tale om to forskellige profiler.
Ifølge Michael Moesgaard Andersen har adskillige selskaber - nogle af dem internationale - været interesseret i at købe CBB Mobil. Både han og Tage Reinert bliver tavse, når spørgsmålene gælder, hvordan salgsprocessen er grebet an, ligesom prisen forbliver en hemmelighed. Dog siger Sonofon-direktøren, at forhandlingerne har stået på i et halvt år.
Michael Moesgaard Andersen og Peer Kølendorf investerede i 2000 hver fem millioner kroner i det daværende Club Blah Blah. Siden købte de medstifteren og den første direktør, Henrik Friis, ud. Allerede sidste år fik sælgerne deres fem millioner kroner tilbage, mens de i år hæver 13 millioner kroner i udbytte fra CBB Mobil.
Peer Kølendorf har tidligere erklæret sig villig til at sælge mobilselskabet for en pris i omegnen af 200 millioner kroner.