Toyota har netop lanceret brintbilen Mirai på det danske marked. Den kører på brint, suger ilt ind til bilens brændselscelle og ud af udstødningen kommer rent vand.
Læs også: Tre dage i Toyotas brintbil - og alt, der kom ud af udstødningen, var 20 liter vand
Men hvad er det som brint kan? Og hvorfor er det et alternativ til benzin og el?
Det har Computerworld spurgt direktør for Partnerskabet for brint og brændselsceller (PBB), Tejs Lausten Jensen om.
Tejs Lausten-Jensen, hvor langt er vi med brint i Danmark?
"Når vi taler om brint til transport så er vi ret langt. Vi er, så vidt vi ved, det første land i verden som får en national infrastruktur med brint.
Det betyder at man kan køre landet rundt og tanke op når man har behov for det. I første omgang med 6-7 stationer, og så kommer der endnu flere til i 2016.
Der er samtidig danske virksomheder som er førende på området, som blandt andet H2 Logic."
Vi har netop kørt i en brintbil, men hvad er det ellers vi kan bruge brint til?
"Brint oftest sammen med brændselsceller i stedet for generatorer og ofte i forbindelse med nødstrømsgeneratorer.
Man kan også få det til ens hjem, men det er ikke udbredt i Danmark på grund af vores store fjernvarmenet. Men i Tyskland og Japan findes der en del installationer.
Desuden bruges brint også til at stabilisere el-nettet, hvor man bruger el til at lave brinten. Derefter opbevarer man brinten til en dag hvor det ikke blæser eller solen skinner, hvorefter brinten laves til el igen via en brændselscelle.
En rigtig spændende ting som der forskes i lige nu er, at lave forskellige syntetiske brændstoffer baseret på brint og biomasse. De kan anvendes til for eksempel på fly, hvor hverken el eller brint er oplagte som brændsel."
Hvad er det brint kan, som el ikke kan?
"Kører du små ture rundt i byen, så er el mere effektivt fordi du ikke skal konvertere fra en energiform til en anden - og derfor er ren el er bare mere effektivt.
Men alle de steder hvor du skal opbevare energi eller ikke lige har en ledning, der er brint oplagt fordi du hurtigt kan tanke op, hvor elbiler skal lade i lang tid.
På langt sigt er alle enige om at det er brint og el som kommer til at dominere, spørgsmålet er hvordan balancen endeligt bliver.
Lige nu handler det for os om at få infrastrukturen på plads. Her er vi som sagt godt med i Danmark og Tyskland har lige besluttet at opsætte 470 tankstationer.
Så på sigt, så vil brint være lige så fleksibelt som benzin- og dieselbiler i dag."
El-biler skal jo til at betale registreringsafgift. Men hvad sker der med brintbiler?
"Brintbiler har været afgiftsfritaget i flere år - og det er netop blevet forlænget frem til 2019. Den fritagelse har vakt opsigt i Europa, derfor ser man også at Toyota har valgt at lancere Mirai i Danmark som et af de få lande i verden.
Det giver os nogle ret gode grundvilkår. Samtidig spiller det også godt sammen med vores store andel af vindmøllestrøm. På en dag som i dag hvor det blæser godt, så er det næsten 75 procent af vores strøm som leveres fra vindmøller.
Udgangspunktet er dog, at kendskabet til brint stadig ikke er stort nok. Men nu sker der noget, blandt andet fordi der er en efterspørgsel i transportsektoren.
Vi har allerede Hyundai, nu Toyota og så i 2016 kommer der også brintbiler fra Honda."
Læs også: Tre dage i Toyotas brintbil - og alt, der kom ud af udstødningen, var 20 liter vand