Gartner Symposium, Barcelona: Tiden er løbet fra, at man gemmer alle forretningshemmeligheder, data og algoritmer i et andet Fort Knox.
Det hæsblæsende digitale kapløb, der finder sted nu og i de kommende årtier, nødvendiggør en helt anden tilgang:
"Ingen genererer længere fantastisk værdi ved at hemmeligholde kildekoden."
Sådan sagde Daryl Plummer, chief of research hos Gartner, på et pressemøde i forbindelse med Gartners Symposium i Barcelona.
Her har den globale rådgivningsviksomhed i år blandt andet talt meget om, hvorfor algoritmer bliver et helt centralt omdrejningspunkt, når man skal skabe og fremtidssikre digitale virksomheder.
Læs mere her: Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed
Men hvis du tror, at algoritmerne af samme grund skal beskyttes på bedste Joakim von And-manér, kan du godt tro om igen.
"Vi har altid troet, at hvis vi bare beskyttede vores forretningshemmelig godt nok, så skulle vi nok klare os. Det viser sig nu ikke at holde længere," forklarede Daryl Plummer.
Sagen er nemlig den, at udviklingen i mange industrier i dag sker i så hastigt et tempo, at det bliver stadig sværere at klare tingene på egen hånd.
Du kan ikke gøre som Coca Cola
Daryl Plummer kom med Coca Cola Company som et eksempel på en virksomhed, der historisk set har haft stor succes med at hemmeligholde algoritmen/opskriften på et konkret produkt - den populære sukkerdrik.
Men han sagde samtidig, at det er en fremgangsmåde og en forretningsstrategi, der ikke vil give mening for ret mange virksomheder fremadrettet:
"Ideen om at dele dine algoritmer bliver meget vigtig. Det er den eneste måde, du kan følge med udviklingen på. Over hele kloden er der folk, der vil udvikle og forbedre dine algoritmer."
"Digital business er et fænomen, der finder sted på tværs af kloden," sagde Gartner-chefen og påpegede samtidig, hvorfor algoritmer er blevet så afgørende i en data-dreven verden.
"Data er dumme, indtil folk gør noget med dem. Algoritmen repræsenterer handlingen i den sammenhæng," sagde han.
Den rette algoritme kan ændre alt
For en del virksomheder kan al denne algoritme- og dele-snak måske godt virke en anelse abstrakt.
For hvis man sælger et konkret produkt, man har brugt årevis på at udvikle, giver det vel ikke ret meget mening at afsløre hemmeligheden bag produktet for andre?
Men det mener Daryl Plummer og Gartner faktisk, at det gør.
For selvom man naturligvis aldrig kommer til at afsløre alle forretningshemmmeligheder for eksterne partnere, så vil langt de fleste virksomheder få mere ud af at åbne op end af det modsatte.
Derfor lyder det grundlæggende spørgsmål, man skal stille sig selv, hvordan man i forhold til de digitale aktiver kan dele og åbne op på den mest fordelagtige måde.
Læs også: Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed
Den virksomhed, der har den rigtige algoritme, vil nemlig i sidste ende være den, der ender som vinderen:
"En algoritme kan fuldstændig sætte de normale processer ud af spil," lød det fra Daryl Plummer.
"Ubers algoritme handler om at sætte folk i forbindelse med biler - og Uber har ikke engang nogen biler," forklarede han med udgangspunkt i et konkret eksempel.
Han tilføjede dog samtidig: "Intellektuelle rettigheder vil altid være der. Der vil altid være noget, som du vil beholde for dig selv."
Apples 'algoritme'
Samtidig forklarede Daryl Plummer, at selv en virksomhed som Apple faktisk også har en form for algoritme, der inkluderer omverdenen.
"Da den oprindelige iPod kom, var det så den eller alt tilbehøret - musikken, etuierne, hovedtelefonerne - der indtjente flest penge? Det var det sidste - og det samme sker i alle andre industrier."
"Apples hemmelige formular er, at folk ikke køber en iPad - de løber et livsstilsprodukt. De bliver en del af et community."
"Den algortime er det, der har gjort Apple til det, det er i dag," sagde Daryl Plummer.
Husk også den interne fornyelse
Gartner-rådgiveren forklarede, at hele bevægelsen mod at indse, at man i det lange løb får mest ud af at åbne op og samarbejde også ses internt i virksomhederne og i it-organisationerne.
Hvor mange it-chefer for få år siden forbød medarbejderne at anvende bestemte smartphones og at benytte tjenester som Dropbox, så har fokus i dag skiftet til en rådgivnings-mentalitet, hvor man hellere hjælper med at vise virksomheden de mange teknologiske muligheder - og også gerne udvikler løsningerne ud fra de behov og ønsker.
Mange virksomheder er dog stadig tynget af deres legacy og af, hvordan man plejer at gøre tingene.
"Der er en ubalance med folk, der arbejder med gamle processer og forretningsmodeller i organisationen. Folk skal finde nye måder at gøre tingene på, der vil bringe værdi til virksomheden," lød det fra Daryl Plummer på Gartners Symposium i Barcelona.
Læs også:
Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed