Det sociale medie Twitter har for nyligt lanceret sin første store tv-kampagne målrettet de amerikanske baseball-fans, hvor Twitter samtidig ønsker at promovere sin Moments-funktionalitet.
Men slutresultatet for det store sociale medie, der med tiltrædelsen af sin nye topchef Jack Dorsey er gået i gang med at fyre knap 10 procent af sin 4.000 personers arbejdsstyrke, er noget værre miskmask, mener flere smagsdommere på nettet.
Læs også: It-giganter slås om de bedste it-folk med alternative metoder: Sådan får de nu fat i de bedste
Den 30 sekunder lange og relativt hurtigklippede reklame er ironisk nok et hot diskussionsemne på Twitters eget medie.
Blandt andre den digitale mediestrateg, baseball-fan og Twitter-storbruger George Nimeh fra Berlin School of Creative Leadership anklager reklamen for at være uforståelig for folk uden kendskab til Twitter.
George Nimeh fremhæver følgende bemærkning fra en af sine egne følgere, som en ganske præcis beskrivelse af Twitters nye tv-reklamefremstød i USA:
"Den reklame får Twitter, som jeg elsker, til at ligne en spredt, uappetitlig klynge af idioti."
Bruger de selv Twitter?
Tv-reklamen viser forskellige øjeblikke i amerikansk baseball, hvor sæsonen netop er kastet i gang.
Tv-spottet er produceret af TBWA\Chiat\Day, hvor sidstnævnte stod bag Apples legendariske '1984'-reklame for Macintosh.
Men trods reklame-stjernedrysset er den danske reklamekonsulent Andreas H. Mølleskov fra reklamebureaet Advice heller ikke ligefrem imponeret.
"Reklamen fungerer ikke rigtigt visuelt, og budskabet er mudret. Det virker næsten som om, at dem, der har lavet reklamen, ikke selv bruger Twitter," siger Andreas H. Mølleskov til Computerworld.
Bedøm selv
Han er selv storforbruger af Twitter, og bruger det sociale medie rigtig meget under blandt andet Premier League-fodboldkampe fra England, hvor mediet fungerer som en stor sofagruppe af selvudnævnte fodboldeksperter.
"Twitter målretter reklamen mod baseball-fans, fordi de mangler sportsfans inde på deres medie. Men det virker lidt skudt forbi målet, fordi brugen af Twitter på stadion ikke rigtigt virker, selvom det virker fint som second screen, når man sidder hjemme i sofaen," lyder skudsmålet fra Andreas H. Mølleskov.
Du kan selv se og bedømme Twitters første deciderede tv-promovering her, efter selskabet i 2012 forsøgte sig med en enkeltstående reklame for sin kommunikationsplatform.
Læs også:
Dansk it-direktør efter vild shit-storm over spil: "Det er rent pøbelvælde på sociale medier"