Chefen for Microsoft Danmarks partnersalg til SMB-kunder, Kamilla Jørning Roost, har valgt at forlade sin post.
Hendes afløser er allerede fundet. Det bliver Lars Bell, som de seneste to og et halvt år har været chef for Microsofts egen konsulentforretning, i Microsoft Services.
Han har tidligere været vesteuropæisk chef i HP og har desuden en fortid hos IBM og Accenture. Han tiltræder officielt i sit nye job 1. november.
Med den pludselige exit nåede Kamilla Jørning Roost kun at være partnerchef i lidt mere end et år. Men nu er det altså tid til "nye udfordringer", lyder det fra Microsoft Danmark, hvor man samtidig understreger, at jobskiftet sker på hendes eget initiativ.
Om Kamilla Jørning Roost fortsætter i en anden funktion i Microsoft eller om hun vil søge helt nye græsgange, er der endnu ikke taget stilling til.
Som ny ansvarlig for Microsoft partnerforretning bliver en af Lars Bells store opgaver at finde balancen mellem hensynet til de flere tusinde partnervirksomheder og Microsofts erklærede strategi om at flytte store dele af sin forretning over til cloud-baserede løsninger og services.
Cloud kan gøre ondt
Det har skabt et pres på både partnerne og Microsoft, og Lars Bell erkender, at omstillingen har gjort ondt på en del partnere.
"Hele skiftet fra on premise-løsninger til cloud er udtryk for at kundernes forretning ændrer sig."
"Der har vi erkendt, at vores forretning skal udvides med noget andet og mere. Nemlig at partnerne og Microsoft sammen tager medansvar for kundernes værdiskabelse. Så jeg forventer, at vi sammen med vores partnere fortsætter den rejse, som hele markedet er i. Det er en rejse, som har gjort ondt nogle steder, men som også har vist nogle rigtig gode resultater," siger Lars Bell til Computerworld.
Læs også: Ny chef for Microsofts direkte salg: Vi vil ikke træde forhandlerne over tæerne
Han peger i den forbindelse på de alliancer, som Microsoft har indgået med selskaber som Salesforce og VMware, som indtil for nylig var selskabets hårdeste konkurrenter på det globale marked.
"Det er den verden, vi allesammen lever i. De, der er konkurrenter i dag, er partnere i morgen og omvendt. Sådan er det nok også i den partnerkanal, vi arbejder med. De partnere, der har succes, er de partnere, der forstår at tilpasse sig og lave gode alliancer," siger Lars Bell.
"For os er det vigtigste, at vi får løsningen ud så bredt som muligt. Vi kan i dag gå ud til vores kunder og sige, at deres løsning ikke behøver være et hundrede procent Microsoft, men at vi er i en åben verden, hvor vores produkter også kan bruges sammen med Salesforce eller en IBM-platform," siger han.
Læs også:
Et helt nyt Microsoft: Satya Nadella står på scenen hos Salesforce og præsenterer iOS-apps
Tre grunde til at Dells splinternye Surface-aftale er en kæmpe-revolution